به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» نشریه پولیتیکو در گزارشی به دوئل پنس و شی‌جین‌پینگ در نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه پرداخت و نوشت: شی‌جین‌پینگ در نطقی ۴۰ دقیقه‌ای از رهبران سیاسی و تجاری که در گینه نو گردهم آمده بودند درخواست کرد تا تجارت آزاد را حفظ کنند و سیستم چند‌جانبه‌گرایی را ارتقا بخشند.او گفت: «یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه تنها موجب افزایش بی‌اعتمادی در جهان خواهد شد. تاریخ نشان داده است که تقابل چه در چارچوب جنگ سرد، جنگ گرم یا جنگ تجاری هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.»

مایک پنس با همان حرارتی که رئیس‌جمهور چین در سخنان خود نشان داد در جایگاه سخنران قرار گرفت و این بار او انتقادات خود را بسیار شفاف‌تر به رهبر چین نشانه رفت. پنس گفت: «ما احترام زیادی برای شی‌جین‌پینگ و چین قائل هستیم، اما همانطور که می‌دانید چین سال‌های زیادی است که در حال سوء‌استفاده از آمریکا است؛ آن روزها به پایان رسیده است. تا زمانی که پکن در مقابل درخواست‌های واشنگتن سر تعظیم فرو نیاورد، تعرفه‌های وارداتی همچنان ادامه خواهند داشت.»

از ماه جولای واشنگتن بر ۲۵۰ میلیارد‌ دلار از کالاهای وارداتی چین تعرفه‌های تجاری اعمال کرده است. در مقابل پکن نیز ۱۱۰ میلیارد دلار از واردات آمریکا را مورد هدف تعرفه‌های خود قرار داد. در ماه سپتامبر ترامپ پکن را تهدید کرد که بر همه اقلام وارداتی چینی به آمریکا تعرفه‌های تجاری وضع می‌کند.

آنچه به وضوح قابل مشاهد بود اینکه در این نشست هیچ یک از دو طرف به سخنان یکدیگر گوش ندادند.مایک پنس از سوی دیگر بر خلاف مواضع سرسختانه خود اعلام کرد که واشنگتن معتقد است که می‌توان به پیشرفت‌هایی در این باره دست یافت. قرار است دونالد ترامپ و همتای چینی او در اواخر ماه جاری در بوینس‌آیرس و در جریان نشست گروه کشورهای ۲۰ با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کنند. این نخستین دیدار دو رهبر از زمان آغاز جنگ تجاری بوده است. علاوه بر انتقاد از یکدیگر در زمینه‌های تجاری دو طرف همچنین تلاش کردند تا برنامه‌های خود را برای ارتقای همکاری‌های تجاری در منطقه مطرح کنند.شی‌جین‌پینگ در رابطه با برنامه «یک کمربند-یک جاده» چین گفت: «این یک برنامه آزاد برای همکاری است. این برنامه برای نیل به اهداف خاص سیاسی یا تقابل با آنها ایجاد نشده است. برخی تلاش دارند بر این برنامه برچسب بزنند، اما این یک پروژه شفاف است که موجب توسعه مشترک در جهان خواهد شد.»

رئیس‌جمهور چین این پروژه چند تریلیون دلاری را از سال ۲۰۱۳ و با هدف افزایش ارتباط میان کشور خود با منطقه اوراسیا آغاز کرد. در طرف مقابل پنس بدون اشاره به چین از دولت‌های آسیایی درخواست کرد تا استراتژی هند-پاسیفیک آمریکا را که مورد حمایت ژاپن و استرالیا نیز قرار گرفته است به‌عنوان مدل اصلی به‌جای طرح چین بپذیرند.پنس همچنین با اشاره با موضوع افزایش حضور نظامی چین در دریای چین جنوبی تاکید کرد که آمریکا اتحاد نظامی خود را با استرالیا برای به‌روز‌رسانی پایگاه دریایی لومبرام افزایش خواهد داد.

وی افزود که توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه‌های زمینی، ریلی خط لوله و مسیر‌های هوایی از اولویت‌های برنامه هند-پاسیفیک خواهد بود. نمود علنی تنش‌ها میان پکن و واشنگتن را می‌توان حتی در تصویری که با حضور رهبران شرکت‌کننده در این نشست گرفته شده، مشاهده کرد. در حالی که شی‌جین‌پینگ در کنار رهبر گینه‌نو قرار گرفته است مایک پنس در این تصویر حضور ندارد. این در حالی است که پنس حتی با وزیرخارجه تایوان که بر سر خودمختاری با چین در اختلاف است دیدار کرده و در مورد ارتقای همکاری در زمینه‌های تجاری و دیجیتال گفت‌و‌گو کرده است. پنس دیدارش با وزیر خارجه تایوان را این‌گونه توصیف کرد: «این دیدار در مورد مسائل اقتصادی بود.»