دور دوم مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بین آمریکا و روسیه در وین، پایتخت اتریش بدون پیشرفتی قاطع پایان یافت.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان»، «مارشال بیلینگزلی» نماینده ویژه آمریکا در امور کنترل سلاح بعد از مذاکرات گفت در برخی موارد دو کشور به هم نزدیک شده‌اند اما در چندین مسئله مهم اختلافات فاحش است.

«سرگئی ریابکوف» مذاکره‌کننده ارشد روسیه در این دور مذاکرات و معاون وزیر خارجه این کشور هم گفت یکی از موارد اختلاف این مسئله است که آیا چین هم باید در معاهدات جدید مشارکت داده شود.

بیلینگزلی بعد از مذاکرات در توییتی نوشت دو طرف مذاکراتی اساسی و جدی درباره موضوعات ابتکاری داشتند و اکنون توپ در زمین روسیه است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم از ریابکوف در صفحه توییتری رسمی خود نقل کرد: آمریکا مصّر است که توافقی سه‌جانبه با مشارکت چین نیاز است. روسیه هم به نوبه خود معتقد است انگلیس و فرانسه هم باید مشارکت داده شوند.

دور نخست مذاکرات خلع سلاح بین روسیه و آمریکا هم بدون هیچ نتیجه ملموسی اواخر ژوئن پایان یافت.

معاهده استارت جدید در سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت  آمریکا به امضا رسید. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست و در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

این پیمان در صورت توافق دو طرف تنها تا ۵ سال دیگر یعنی سال ۲۰۲۶ قابل تمدید است. مسکو از واشنگتن خواسته تمدید این سند را به تعویق نیندازد و آن را استاندارد طلایی در حوزه خلع سلاح توصیف کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.