بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه امروز (سه شنبه) با اشاره به تلاش اخیر آمریکا برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت عنوان کرد: آنچه در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد گذشت، در نوع خود از یک فرآیند و برآیند نوینی برخوردار بود و آثار جانبی ناشی از این حرکت نیز می تواند با شگفتی های دیگری همراه شود. 

وی افزود: آمریکای عضو دائم شورای امنیت و مدعی رهبری جهان و جهانیان با رسوایی و شکستی تاریخی مواجه شد که خود می تواند از هر سو که نگریسته شود، به مبنا و نقطه عطفی در سیر تحولات تاریخ معاصر تبدیل شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: نقش دیپلماسی ایران در این کشاکش تاریخی غیرقابل کتمان است که باید با دقت، منصفانه و از سر خرد و بهنگام بدان نگریست. اما از نگاه دیگر این برآیند برآمده از شورای امنیت، زوایا و عمق و لایه های پیچیده ‌تری نیز دارد. باید بدان آنگونه که باید و هست نگریست و از دل واقعیت های آن نقبی و معبری به سرمنزل مقصود و آرمان و آرزوهای بشر امروز خسته از تمام ناملایمات، فقر، دشمنی، بی عدالتی، افراط‌گرایی و پرگویی و زیاده خواهی جهان خواران داشت و با تلاشی جهان در مسیر کژ راهه را به جایگاه واقعی و طبیعی خود هدایت کرد.

قاسمی اضافه کرد: جمع آرای مخالفان و موافقان در شورای امنیت - سیزده در برابر دو -  نکته مهم و اساسی  دیگری را هم می تواند به تصویر و تصور آورد:- واهمه و دل نگرانی همگانی جهانیان از ادامه استیلا و سلطه جویی یک قدرت قانون گریز با حاکمانی غیر قابل اعتماد و بی اعتنا به تمامی موازین بین المللی و حقوق انسانی و این دانایی همگانی که جهان یکجانبه گرا جهانی بس خطرناک و غیرقابل زیست و دوام است.

سفیر ایران در پاریس خاطرنشان کرد: این می تواند آغازی نوین و نقطه عطفی راهبردی برای تمامی آنانی باشد که با محوریت چند جانبه گرایی می توانند با رایزنی، گفتگو، تحمل و تامل، این مسیر هرچند دشوار را خردمندانه استمرار بخشند و این ممکن نمی شود مگر به تلاش و همکاری و خردورزی همگان.

وی عنوان کرد:چندجانبه گرایی تنها اکسیری است که جهان معلول و بیمار کنونی را می تواند در مداری برتر، در صلح و امنیت پایدار و توسعه اقتصادی و عدالت قرار دهد. 

قاسمی در پایان بیان کرد: تلاش های هر چه بیشتر آمریکا در روزها و هفته های آتی در مبارزه با چند جانبه گرایی و موازین بین المللی بیش از هر زمان محکوم به شکست است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.