رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به شکست آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم ایران گفت:ایران می‌خواهد در انتخابات بسیار بد ببازم.

دونالد ترامپ در نشست خبری روزانه خود درباره شیوع کرونا در آمریکا در پاسخ به سوالی درباره شکست روز جمعه آمریکا در شورای امنیت، این ادعا را مطرح کرد و افزود: ما رای شورای امنیت را می‌دانستیم. برای اسنپ بک اقدام خواهیم کرد و شما در هفته آینده شاهد آن خواهید بود.

اسنپ بک یا بند ماشه"، مکانیزمی تعریف شده در برجام است که بازگشت تحریم‌ها به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به هیچ مذاکره و چانه زنی را ممکن می کند. 

طبق توافق برجام، در صورت تخطی ایران از محدودیت‌های اعمال شده در برنامه هسته‌ای، "اسنپ بک" صورت می‌گیرد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پیش از این‌تاکید کرده بود:آمریکایی‌ها چون می‌دانند که قطعنامه‌شان رای نمی‌آورد ادعا کردند از روش اسنپ بک استفاده می‌کنند اما روش اسنپ بک کاملا مشخص است. از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد.

وی با بیان اینکه سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند اسنپ بک را انجام دهد، عنوان کرد: نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده برجام است، به صراحت اعلام کرد آمریکا حق اسنپ بک ندارد. روسیه و چین هم مواضع‌شان کاملا مشخص است.

نه ترامپ به پوتین

ترامپ در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای برگزاری نشست سران پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه ایران و آلمان را خواهید پذیرفت، اظهار کرد: فکر می‌کنم احتمالا نه.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: فکر می‌کنم ما تا پس از انتخابات منتظر بمانیم. ایران می‌خواهد من بسیار بد در انتخابات ببازم.

ترامپ گفت:اما اگر اقدامات من در حوزه اقتصاد و کرونا را فهرست کنید امید زیادی برای برنده شدن دارم.

ترامپ با این ادعا که ایران اکنون بازیگر متفاوتی شده است، اضافه کرد آنها پول برای حمایت از آنچه که او تروریسم نامید، ندارند و آنها این را می‌دانند.

وی توقیف چهار نفتکش منتسب به ایران را تکرار کرد و افزود: ما چهار نفتکش ایران را توقیف کردیم و آنها را به هیوستون آوردیم. آنها به ونزوئلا می‌رفتند، قرار نیست آنها چنین کاری انجام دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.