جلسه شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در حال برگزاری است.

تحریم تسلیحاتی ایران مطابق برجام پاییز امسال به پایان می‌رسد ولی واشنگتن سعی دارد این تحریم‌ها را تمدید کند.

بر این اساس شورای امنیت طرح این کشور را امروز به وقت محلی به رأی خواهد گذاشت. نظر به مخالفت برخی اعضای شورای امنیت آمریکا ناگزیر شده بود در متن اولیه پیشنهادی خود تغییرات زیادی اعمال کند.

حال «پیتر جنکینز» سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با مهر می‌گوید آمریکا ممکن است از به رأی گذاشتن قطعنامه پیشنهادی خود منصرف شود.

به اعتقاد وی اگر آمریکا ببینید که نظر موافقی در خصوص قطعنامه پیشنهادی خود وجود ندارد در این صورت ممکن است از به رأی گذاشتن قطعنامه پیشنهادی خود منصرف شود.

وی می‌گوید: حتی اگر قطعنامه پیشنهادی برای رأی گیری ارائه شود، روسیه و چین به قطعنامه پیشنهادی رأی نمی‌دهند و آن‌را وتو می‌کنند.

جنکینز در خصوص احتمال فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا در صورتی که قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی نیاورد نیز گفت: همه اعضای باقیمانده برجام با فعال کردن مکانیسم ماشه مخالف هستند و تنها آمریکا است که بر این موضوع تأکید دارد.

وی یادآور شد: آنها، ایالات متحده را به عنوان یک غیر عضو فعلی، برای استناد به مکانیسم ماشه فاقد مجوز می‌دانند.

سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل در پایان گفت: رویه‌ای برای محروم کردن ایالات متحده در مورد استناد به مکانیسم ماشه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در اختیار آنها خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.