راشاتودی گزارش داد، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا باید هر چه سریعتر به مداخله در امور داخلی هنگ کنگ پایان دهد و اگر همچنان به این دخالت ادامه دهد چین آماده اتخاذ تدابیری علیه واشنگتن است.

این سخنگوی آمریکا را به توقف فوری آنچه "بازی سیاسی بی ارزش" درباره هنگ کنگ توصیف کرده، فراخواند.

این اظهارات پس از درخواست آمریکا برای بررسی پیش نویس قانون چین در باره هنگ کنگ در شورای امنیت سازمان ملل ایراد شد.

قرار است شورای امنیت امروز نشستی غیرعلنی را به درخواست آمریکا و انگلیس و در میان مخالفت‌های چین درباره هنگ کنگ برگزار کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، آمریکا به شکلی آشکار در امور چین دخالت می کند. ما از آمریکا می‌خواهیم به این بازی سیاسی پایان دهد.

وزارت خارجه چین گفت، نمی‌پذیریم آمریکا از سازمان ملل به عنوان گروگان استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین تاکید کرد، لایحه اخیر کنگره آمریکا برای تحریم مقام‌های چینی به بهانه رفتار با اقلیت اویغور هدفش "بدنام کردن" تلاش‌های چین در راستای مبارزه با تروریسم بوده و یک دخالت شدید در امور داخلی چین به حساب می آید.

او از آمریکا خواست دست از استفاده از مساله سین‌کیانگ برای مداخله در امور چین بردارد.

همزمان مقامات محلی هنگ کنگ هم از آمریکا خواستند از درگیری داخلی مربوط به قوانین امنیت ملی جدید که چین آن را وضع خواهد کرد کنار بکشد.

قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امروز سخنرانی مهمی را درباره اقداماتش علیه چین ایراد کند.

بیانیه آمریکا، استرالیا و کانادا

همچنین لیجیان به بیانیه مشترک اخیر انگلیس، آمریکا، استرالیا و کانادا در انتقاد از چین از بابت قوانین امنیت ملی جدیدی که برای هنگ کنگ در نظر گرفته واکنش نشان داد.

این چهار کشور اخیرا در بیانیه مشترکی تصریح کردند،‌ این اقدام چین ناقض توافقنامه سال ۱۹۸۴ چین و انگلیس در قبال هنگ کنگ بوده و آزادی ها را در این دولتشهر تهدید می کند.

این سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد، پکن با شدیدا با این بیانیه مخالف است و به این چهار کشور از این بابت اعتراض خود را اعلام کرده است.

انگلیس

او هشدار داد پکن حق دست زدن به اقدامات متقابل علیه انگلیس را در صورتی که این کشور تسهیلات برای اعطای شهروندی به هنگ کنگی ها را در نظر بگیرد برای خود محفوظ می‌داند.

لیجیان در عین حال پیشنهاد آمریکا برای میانجی‌گری در مناقشه مرزی اخیر میان چین و هند را رد و تاکید کرد این دو کشور مکانیزمهای ارتباطی مختص به خود را برای حل و فصل مسائل دارند.

او گفت: ما نیاز به مداخله یک طرف ثالث نداریم.

از سوی دیگر، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم اعلام کرد، بهترین راه برای تاثیرگذاری بر چین در قبال هنگ کنگ موضع متحد اروپا در قبال چین و ادامه مذاکره با پکن است.

درباره امکان تحریم چین نیز ماس به خبرنگاران گفت: به نظرم قبل از هر چیز باید با چین مذکره کرد سپس خواهیم دید که این مذاکرات به کجا می انجامند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.