رئیسی: شوراها باید دژ محکمی در مقابل فساد باشند

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در سی و چهارمین جلسه شورای عالی استان‌ها که صبح امروز برگزار شد به توصیف آرمانشهر پرداخت و گفت: همه فلاسفه به دنبال تعریف از شهر سالم بودند و در واژگان اسلامی واژه امت بیان شده که در واقع امت مردمی هستند که دارای هدف واحد و مقصد واحد هستند و این طوری که در امت عنصر شاخص تلقی می شود موضوع حرکت و عدم سکون و توقف است.

وی ادامه داد: در واژه امت عنصر مقتدا و رهبر دیده شده و تمام ظرفیت‌های موجود امت باید به گونه‌ای به کار گرفته شود تا این جمعیت به هدف اصلی خود که همان سیر الی الله است برسد.

به گفته وی ظرفیت‌های نیروی انسانی کارآمد و ظرفیت‌های مادی باید با مدیریت صحیح در جهت رسیدن به هدف بزرگ امت اسلامی به کار گرفته شود.

رئیسی شهر اسلامی و سالم را دارای ویژگی های همچون معنویت اخلاق و عقلانیت و عدالت دانست و گفت: در قانون اساسی ما اصل است ۱۰۱ و ۱۰۲ به ویژگی‌های تشکیل شوراها اشاره شده که برای پیشرفت امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و عمرانی شهر ها تشکیل می شوند و باید تلاش کرد این فلسفه در آن دنبال شود.

وی شوراها را جلوه حضور و اراده مردم برشمرد و گفت: مطابق قانون اساسی شوراها برای پیشرفت امور اقتصادی شهرها و روستاها تشکیل شده‌اند و تلاش شوراهای شهر و روستا باید در راستای پیشرفت امور اقتصادی و فرهنگی و… باشد. اعضای شوراها دژ محکمی در برابر هرگونه نفوذ، رانت‌خواری و فساد و هر امری که حقوق عامه مردم شهرها و روستاها را بخواهد پایمال کند بسازند و شوراها در این جهت باید با همه بخش‌ها همکاری کنند. هر امری که حقوق عامه را بخواهد ضایع کند و به منابع طبیعی و ذخایر کشور آسیب وارد کند باید با برخورد شوراها مواجه شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه شوراها حق ارائه طرح در مجلس را دارند گفت: اما آیا در کنار این حق به تکالیف خود هم توجه دارند و از ظرفیت‌های موجود استفاده کافی می‌شود که برای مثال در تغییر کاربری اراضی کشاورزی توجه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مخالف ویلاسازی در مناطق خوش آب و هوا نیستم، گفت: اما این مسئله نباید حقوق شهروندان را تضعیف کند.

رئیسی حفظ حریم باغات مزارع کشاورزی، شهر و روستا را از اولویت‌های شوراهای شهر دانست و افزود: هیچ کمیسیون و تبصره و ماده قانونی نباید حقوق عامه را دچار مشکل کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه دادستان ها و مجموعه های قضایی استان‌ها باید مامن قانون مداری باشند، اظهار داشت: ایجاد خوف و ترس در دل کسانی که می‌خواهند کار قانونمند انجام دهند اشتباه است اما کسانی که می‌خواهند به حقوق عامه دست اندازی کنند باید شوراها اولین مانع آنها باشند و در آخر مرحله داستان ها وارد شوند.

وی گفت: باید مقابل تخلفات زیاده‌خواهی‌ها ایستاد تا این موارد به پرونده قضایی تبدیل نشود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه باید روند فعالیت شوراها آسیب‌شناسی شود ایجاد یک سامانه شفاف سازی را کار مبارکی دانست و بیان کرد: شوراها اولین مدعی سلامت قانونی مندی هستند و اجازه ندهند چهره شوراها که نماینده مردم هستند محدود شود.

رئیسی آشنایی اعضای شورا با قوانین و اجرای سازوکارهای نظارتی درونی را از اولویت‌های این نهاد دانست و گفت: مردم با انتظار و امید پای صندوق‌های رای می‌روند و دلشان می‌خواهد شوراها و دیگر نهادهای کشور در جهت آبادانی و توسعه بهداشت و حل مسائل اجتماعی قدم بردارند.

وی ارتباط شوراها و اعضای آن را با حقوقدانانی که در شهرداری فعالیت می‌کند در ایجاد تصمیم‌های بر پایه رعایت مسائل حقوقی حائز اهمیت دانست و گفت: امکانات شهرداری‌ها باید در جهت گره گشایی از مسائل شهری باشد و هر گره گشایی از زندگی آحاد مردم مورد حمایت دستگاه قضا است.

وی افزود: منافع شخصی که در انواع تغییر کاربری‌ها و زمین خواری ها دیده می شود باید از سوی شوراهای شهر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه شوراها را همکار قوه قضائیه برشمرد و گفت: این همکاری در جهت مبارزه با انحرافات که موجب می‌شود حقوق عامه رعایت شود.

وی ادامه داد: ما شوراها را همکار خود می‌دانیم تا با کمک آنها حقوق استفاده از آب خاک و محیط زیست از مردم ضایع نشود.

رئیسی با تاکید بر اینکه ما موافق توسعه یافتگی هستیم، گفت: اما هرگونه توسعه یافتگی اقتصادی فرع بر حفظ محیط زیست است.

رئیسی با اشاره به این مطلب که به نظر می رسد شوراها در برخی موارد نیاز به اصلاح ساختار دارند که اجازه اصلاح این ساختار با توجه به امکان ارائه طرح به مجلس در دست خود شوراهاست، گفت: البته در کنار اصلاح امور ساختاری باید اصلاح رفتاری هم صورت گیرد به گونه‌ای که باید راه برای افراد قانون مدار باز باشد اما برای سودجویان بسته شود.

وی ادامه داد: افراد متخلف باید اول از شوراها به ترسند و بعد از دادستان‌ها خوف داشته باشند. شورایی که مقابل فساد می ایستد و اجازه بروز تخلف نمی دهند مورد حمایت دستگاه قضایی و مورد حمایت نظام است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.