در صفحه توئیتری وزارت امور خارجه آمده است: اکنون افشا شده است که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده (معروف با جمله دروغگویی، تقلب و سرقت) کنگره ایالات متحده را دور زده تا به وارد کننده نخست جنگ افزار در منطقه ما سلاح بفروشد؛ همانی که همچنان در حال بمباران یمن است و ریاکارانه خواستار ادامه محدودیت ها علیه ایران است. رقت انگیز است!

گفتنی است که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر جمهوری چک گفت، درخصوص فروش سلاح به عربستان «همه چیز را مطابق قوانین انجام داده‌ایم».

وی افزود: «به کاری که تیم من انجام داده است افتخار می‌کنم. واقعاً خروجی خوبی دریافت کردیم. ما از گرفته شدن جان انسان‌ها جلوگیری کردیم».

چندی پیش گزارش دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا درباره اقدام دولت این کشور برای فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی منتشر شد.

در بخشی از این گزارش عنوان شده وزارت خارجه آمریکا، تأثیرات فروش این سلاح‌ها بر تلفات غیرنظامیان را به طور کامل مورد ارزیابی قرار نداده است.

در این گزارش آمده است: «جمع‌بندی دفتر بازرسی کل این است که وزارت خارجه به ارزیابی کامل مخاطرات نپرداخته و برای کاهش تلفات غیرنظامیان و در نظر گرفتن جوانب حقوقی مربوط به انتقال موشک‌های هدایت‌ دقیق مندرج در اعلامیه وضع اضطراری وزیر خارجه مورخه مه ۲۰۱۹ تدابیر کافی نیندیشیده است».

در گزارش دفتر کل بازرسی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص آمده است: «دفتر بازرسی کل به این نتیجه رسید که اعلام وضع اضطراری منطبق با "قانون کنترل تسلیحات" بوده است».

دولت دونالد ترامپ پیش از این به بهانه وضعیت اضطراری به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران سوم خردادماه سال گذشته کمیته‌های کنگره را از قصد خود برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن مطلع کرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.