انفجار بندر بیروت در چهارم اوت بهانه‌ای دست آمریکایی‌ها داده تا لوایح قانونی خود جهت اعمال تحریم‌ها علیه مسؤولان لبنانی را "به اتهام فساد" دوباره به جریان بیندازند.

 روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت: قانونگذاران و مسؤولان آمریکایی از چند ماه قبل در حال تدوین لوایح قانونی و پیشنهادهای مصوبه‌هایی برای إعمال تحریم‌ها علیه مسؤولان و طرف‌های سیاسی لبنانی هستند. بهانه آنها برای این اقدامات خصمانه‌شان، تماس مستقیم این مسؤولان لبنانی با حزب‌الله است که گروهی سیاسی قانونی در لبنان است. مسؤولان آمریکایی همچنین ادعای "دست داشتن این مسؤولان در فساد و نقض‌های حقوق بشر" را برای توجیه تحریم‌های خود مطرح می‌کنند.

محافل نزدیک به مراکز پژوهشی و نهادهای دولتی آمریکا اعلام کردند که این امکان وجود دارد که تعدادی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنا در راستای تصویب قوانینی تلاش کنند که در گذشته برای إعمال تحریم‌ها بر مسؤولان لبنانی به دلیل ارتباطشان با حزب‌الله تدوین کرده بودند. همچنین ممکن است قوانین موجود از جمله قانون "سزار"(قیصر) مورد استفاده قرار بگیرد تا افرادی که در حمایت از نظام سوریه نقش دارند، مورد بازخواست قرار بگیرند. برخی دیگر نیز بر به کارگیری قانون ماگنیتسکی درمورد "نقض‌های حقوق بشر در لبنان" تاکید دارند.

۱۳ عضو جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً پیشنهاد قانونی ۱۱۱ صفحه‌ای را ارائه دادند تا بیشترین تحریم‌هایی که تا به الان علیه ایران إعمال شده است، صورت بگیرد. بر اساس این پیش‌نویس، حمایت‌ها به لبنان نیز باید متوقف شود و جبران باسیل، وزیر خارجه سابق لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور مورد بازخواست قرار بگیرند. در همین حال، راین پل، تحلیلگر آمریکایی شرکت اطلاعاتی استراتفور پیش‌بینی کرد که این تحریم‌ها سریعاً تصویب نشوند، چراکه مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا مخالف قطع کمک‌ها از لبنان است. این تحلیلگر تصریح کرد: به نظر می‌رسد که احتمال تصویب این پیش‌نویس وجود نداشته باشد، به ویژه که انتخابات نوامبر در حال نزدیک شدن است و دموکرات‌ها تمایل ندارند خود را اینگونه جلوه دهند که گویی تنش‌های خارجی را ایجاد می‌کنند.

کمیته پژوهش‌ها وابسته به حزب جمهوری خواه آمریکا در مجلس نمایندگان سندی را تدوین کرده بود که به بازخواست نظام ایران و رهبران لبنانی هم‌پیمان با حزب‌الله و قطع کمک‌ها از ارتش لبنان توصیه می‌کرد.

پس از آن، تد کروز، سناتور جمهوری خواه و لی زلدین، دیگر نماینده جمهوری خواه پیش‌نویس قانون مبارزه با حزب‌الله و لغو ۲۰ درصد از کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش لبنان را مطرح کردند.

همچنین در پی بازداشت عامر الفاخوری، شهروند آمریکایی لبنانی‌الاصل که به اتهام تعامل با اسرائیل توسط مسؤولان لبنانی بازداشت شده بود اما چند ماه بعد آزاد شد، دو عضو سنا پیش‌نویس قانونی را منتشر کردند که تحریم‌های را بر مسؤولان رسمی دولت لبنان که مسؤول "بازداشت اشتباه و غیرقانونی شهروندان و اتباع آمریکا در لبنان" بودند، إعمال می‌کند. با وجود اینکه الفاخوری آزاد شده است اما قانونگذاران آمریکایی متن این پیش‌نویس را به عنوان اهرم فشاری علیه مسؤولان لبنانی نگه داشته‌اند.

پیشتر وزارت خزانه‌داری آمریکا سه فرمانده حزب‌الله را در لیست تحریم‌های خود در آمریکا قرار داده بود. واشنگتن در اقدامی مداخله‌جویانه از دولت لبنان خواسته بود تا تماس‌ها با اعضای حزب‌الله را قطع کند و تمایزی میان شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله قائل نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.