«بیژن زنگنه» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تغییر سهمیه‌بندی بنزین در دولت بحث نشده و بستگی دارد چه چیزی تصویب شود،‌ ادامه داد: در طرح مجلس پیشنهاد اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد در ماه مطرح شده که به معنای ۰.۷ لیتر در روز است.

وی افزود:‌ در این صورت میزان بنزین سهمیه‌ای در روز عددی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود که با میزان فعلی برابر است. در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز می‌شود.

صندوق ETF پالایشی در زمان مقرر عرضه می‌شود

زنگنه با اشاره به صندوق ETF پالایشی و با رد اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد در این زمینه،‌ تاکید کرد: تعجب می‌کنم با یک ناپختگی مسوولی در سازمان خصوصی‌سازی اسباب نگرانی مردم فراهم شد.

وی گفت:‌ ابتدا اعلام شد سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق ETF پالایشی عرضه شود و بعد از آن اعلام شد که اینکار لازم نیست و سهام پالایشگاه‌ها که در اختیار دولت است به صورت بلوکی عرضه می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: یک شنبه شب در دولت هم چیزی مطرح نشد و دیروز که گفتند صندوق ETF پالایشی تشکیل شود به سرعت دستور انجام آن را دادم.

وی افزود: اختلافی بین ما نبوده و نیست و طبق قاعده و در زمان مقرر کار انجام خواهد شد. در وزارت نفت همیشه موافقم خصوصی‌سازی پالایشگاه نفت بودیم و تصمیم دولت را اجرا خواهیم کرد.  

زنگنه  نسبت به واگذاری بخشی از سهام به بازماندگان سهام عدالت اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت:‌این موارد مربوط به هیات واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی است و به نفت ربطی ندارد ما تنها سهام را در اختیارشان هست تا به هر ترتیبی که قانون اجازه دهد، اقدام کنند.

وزیر نفت در مورد فروش نفت در بورس گفت که هنوز چیزی قطعی نشده و در صورت تصمیم نهایی، ‌رئیس‌جمهوری آن را اعلام خواهد کرد.

وی در مورد فعالیت‌ها در صنعت نفت ادامه داد:‌ آنچه که مهم است در این شرایط کرونا در سراسر جهان فعالیت‌های صنعت نفت دچار رکورد شده و یا با تعطیلی رو به رو است. در ایران اما تلاش کردیم در این شرایط و با وجود اینکه با شدیدترین تحریم‌های تاریخی رو به رو هستیم، هیچ فعالیتی از طرح‌های نفت دچار نقصان نشود.

زنگنه افزود: برای تامین منابع با رجوع به بازار سرمایه در همین هفته بالای ۲ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم و این کار را ادامه خواهیم داد تا منابع را برای طرح‌های توسعه صنعت نفت در دریا و خشکی تامین کنیم.

امضای ۹ قرارداد نفتی در هفته آینده

به گفته وزیر نفت،‌ روز دوشنبه هفته آینده مراسم امضای ۹ قرارداد نفتی انجام خواهد شد که نشان‌دهنده تداوم کار است.

وی با اشاره به اینکه در پارس جنوبی ۱۷ فاز جدید در دریا تمام شده،‌ گفت:‌ در بخش خشکی نیز ۱۵ پالایشگاه جدید تمام شده و در فاز ۱۴ نیز اولین واحد پالایشگاهی تا پایان سال وارد مدار می‌شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه ازنظر تولید گاز در شرایط خوبی هستیم،‌ ادامه داد: در گازرسانی روستایی با بهره‌برداری از طرح‌های جدید مرتب استان‌ها سبز می‌شوند و دسترسی به شبکه گاز به بالای ۹۵ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه جهش دوم و سوم پتروشیمی به صورت همزمان در جریان است،‌ افزود:‌ طی سال جاری، در جهش دوم ۱۷ طرح با تولید ۲۵ میلیون تن افتتاح می‌شود.  

وزیر نفت با اشاره به اینکه در زمینه پالایشی نیز تولید بنزین و گازوئیل از نظر کمی و کیفی پیشرفت داشته و حتی صادرات نیز انجام می‌شود، گفت: در پتروپالایشگاه‌ها، ‌کار ما تمام و تقاضاها بررسی شده است.  آنها که طبق قاعده بودند و پذیرفته شدند.

وی افزود: منتظریم جلسه هیات امنای صندوق توسعه برای تنفس خوراک تشکیل شود تا سقف تنفس خوراک را مشخص کنند و مجوزها صادر شوند.

 به گفته وزیر نفت، حدود ۱.۵ میلیون بشکه طرح پتروپالایشگاهی پذیرفته شده که شامل ۳ طرح ۳۰۰ هزار بشکه نفت، یک طرح ۲۰۰ هزار بشکه نفت، ‌یک طرح ۱۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ... است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.