بررسی پژوهشگران "دانشگاه رور بوخوم"(RUB) آلمان نشان می‌دهد که استفاده از دهان‌شویه‌ها می‌تواند کروناویروس را برای کوتاه مدت غیرفعال کند.

بررسی ویروس‌شناسان نشان می‌دهد که استفاده از دهان‌شویه می‌تواند بار سنگین ویروس را از دهان و گلوی بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ پاک کند. شاید به کار بردن دهان‌شویه‌های موثر بتواند بار ویروس و خطر انتقال آن را در کوتاه‌مدت کاهش دهد. در هر حال، استفاده از دهان‌شویه نمی‌تواند راه حل خوبی برای درمان کووید- ۱۹ و یا پیشگیری از ابتلا به آن باشد.

پژوهشگران طی این بررسی، هشت دهان‌شویه متفاوت را آزمایش کردند. آنها هر دهان‌شویه را با ذرات ویروس ترکیب کردند و ماده دیگری نیز به آن افزودند تا اثر بزاق دهان را بازسازی کنند. این ترکیب، به مدت ۳۰ ثانیه تکان داده شد تا اثر غرغره کردن شبیه‌سازی شود.

پژوهشگران در این بررسی، از سلول‌های "Vero E6" استفاده کردند که پذیرای کروناویروس هستند.

این مراحل آزمایشی توانست تراکم ابتدایی ویروس را کاهش دهد. دهان‌شویه طوری تراکم ویروس را کاهش داد که پس از ۳۰ ثانیه، هیچ ویروسی قابل شناسایی نبود.

هنوز معلوم نیست که آیا این نتایج، در آزمایش‌های بالینی تایید شوند و بررسی‌ها باید تا چه زمانی ادامه داشته باشند.

پژوهشگران تاکید دارند که دهان‌شویه‌ها برای درمان کووید-۱۹ مناسب نیستند. "تونی میستر"(Toni Meister)، از پژوهشگران این پروژه گفت: غرغره کردن دهان‌شویه نمی‌تواند تولید ویروس را در سلول‌ها مهار کند اما می‌تواند بار ویروسی دهان را در کوتاه مدت کاهش دهد و این کار در برخی موارد از جمله زمان مراجعه به دندانپزشک سودمند خواهد بود.

این پژوهش، در "Journal of Infectious Diseases" به چاپ رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.