به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،  بشار اسد رییس جمهوری این کشور هفته گذشته فرمان تشکیل و افتتاح مجلس این کشور را به دنبال برگزاری انتخابات ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹ صادر کرده بود.

ریاست جلسات ابتدایی مجلس با رعایت پروتکل های بهداشتی بر عهده عبدالحمید اسعد الظاهر رییس سنی مجلس است تا انتخابات برای تعیین هیات رییسه برگزار شود.

در اولین جلسه از دور سوم مجلس سوریه ۱۲۵ نفر از نمایندگان بر اساس قانون اساسی قسم یاد کردند و نیمی دیگر از آنان فردا ( سه شنبه ) قسم یاد می کنند تا حافظ منافع و مصالح کشور بر اساس قانون اساسی باشند.

سومین انتخابات پارلمانی سوریه پس از آغاز بحران در این کشور (اسفند ۱۳۸۹) روز ۲۹ تیر امسال برگزار شد.

با گذشت بیش از ۱۰ سال از بحران سوریه تاکنون پنج انتخابات شامل دو انتخابات پارلمانی، دو انتخابات شوراهای محلی شهر و روستا (۲۰۱۱ و ۲۰۱۸) و یک انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است و انتخابات مجلس ششمین انتخابات در این کشور در طول این مدت محسوب می شود.

انتخابات مجلس این دوره سوریه با شعارهای "رای تو حق توست"، " رای تو وظیفه توست" و"با صدا و رای خودت تفاوت را رقم بزن" در ۷ هزار و ۲۷۷ مرکز رای گیری با رقابت ۱۶۵۶ نامزد از جمله ۲۰۰ زن برای به دست آوردن ۲۵۰ کرسی مجلس سوریه برگزار شد.   

انتخابات مجلس این دوره  هرچند از لحاظ امنیتی نسبت به دوره‌های قبل شرایط نسبتا خوبی داشت اما شیوع بیماری «کرونا» دو بار برگزاری آن را به تاخیر انداخته بود.

مرحله اول انتخابات مجلس سوریه قرار بود دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ (۱۳ آوریل ۲۰۲۰ ) برگزار شود که به دستور اسد رییس جمهوری این کشور و به دلیل شیوع کرونا به ۳۱ اردیبهشت (بیستم ماه می ۲۰۲۰) موکول شد، ولی بار دیگر این انتخابات به تعویق افتاد و در نهایت روز یکشنبه (۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹) برگزار شد.

انتخابات مجلس سوریه هر چهار سال و ریاست جمهوری هر هفت سال یک بار برگزار می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.