پایگاه عربی۲۱ به نقل از رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد که دادگاهی در واشنگتن دستور احضار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را در پرونده سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی صادر کرد.

طبق این گزارش، دستور احضار شامل ۱۳ مسئول و کارمند سعودی نیز می‌شود که دو تن از آنها مقیم آمریکا هستند.

این احضار پس از شکایت الجبری از بن سلمان به اتهام تلاش برای ترور وی مشابه ترور جمال خاشقجی‌، روزنامه‌نگار منتقد سعودی صورت گرفته است.

پسر الجبری اخیراً گفت که وی پس از شکایت از بن سلمان بار دیگر تهدید به ترور در محل اقامتش شده است.

سعد الجبری از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در دادگاهی در واشنگتن شکایت کرده است.

این افسر سابق سعودی بن سلمان و دو دستیار وی را متهم به تلاش برای قتل غیرقانونی و نقض قانون بین‌المللی متهم کرده است.

الجبری پیش از این مشاور محمد بن نایف، ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان بود و به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی عربستان با دستگاه‌های اطلاعاتی غرب فعالیت می‌کرد.

چهار دهه کار الجبری در وزارت کشور عربستان باعث شده است که وی نسبت به بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور مطلع باشد و او می‌داند که اسرار پادشاهی عربستان کجا دفن شده است.

علی‌رغم اینکه الجبری هیچگاه علناً منتقد محمد بن سلمان نبوده است، اما مشکل بن سلمان با او به این دلیل است که وی پیشتر هم‌پیمان محمد بن نایف، رقیب اصلی بن سلمان بوده است.

سعد الجبری در سال ۲۰۱۷ پیش از آنکه محمد بن نایف تحت اقامت اجباری قرار بگیرد و محمد بن سلمان جانشین او شود، از عربستان به آلمان فرار کرد.

او پس از یک اقامت کوتاه در آلمان٬ تابستان ۲۰۱۷ به آمریکا رفت اما به این دلیل که در سایه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این کشور احساس امنیت نمی‌کرد، نوامبر همان سال به کانادا فرار کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.