بنابر اعلام وبسایت عربی۲۱، «مجتهد» وبلاگ نویس و فعال اجتماعی مشهور عربستانی نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به زودی با اتفاق خطرناکی رو به رو می شود که تلاش زیادی کرد تا بر آن سرپوش بگذارد.

مجتهد در توئیتی نوشت:« بن سلمان تا کنون موفق شد که اتفاق بزرگ  و خطرناکی را از بیم پیامدهای آن برای او، پنهان کند.»

وی در ادامه نوشت: « اما دایره های نزدیک به وی شروع به انتشار خبر کردند و وی نیز به رغم میل باطنی اش به زودی مجبور می شود که با واقعیت رو به رو شود.»

بن سلمان مدتی است که با مساله مهمی رو به رو شده است که شامل شکایتی علیه وی در دادگاه های آمریکا می شود. این شکایت را «سعد الجبری» از مقامات ارشد سازمان اطلاعات  سابق عربستان ارائه کرده است.

الجبری در شکایتش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی،«سعود القحطانی»، «احمد العسیری» و «بدر العساکر» مردان نزدیک بن سلمان و شماری دیگر از افراد وابسته به ولیعهد عربستان را به تلاش برای به دام انداختن و قتل وی به مانند قتل«جمال خاشقجی» متهم کرده است.

این در حالی است که کانادا «سعد الجبری» از مقامات ارشد پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی را پس از آنکه با تهدید جانیِ جدی روبرو شد، تحت محافظت قرار داد.

سعد الجبری در سال ۲۰۱۸ میلادی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را متهم کرده بود که قصد کشتن او را دارد.

بنا بر اعلام رسانه‌های کانادا، سرویس‌های امنیتی این کشور از حملۀ جدیدی علیه سعد الجبری که اکنون در مکان ناشناخته‌ای در شهر «تورنتو» زندگی می‌کنند، مطلع شده‌اند.

سعد الجبری پیش از این در زمان قدرت داشتن« محمد بن نایف» ولیعهد سابق به عنوان رئیس واحد ضدجاسوسی عربستان فعالیت می‌کرده است.

محمد بن نایف آل سعود، ولیعهد سابق عربستان و رقیب محمد بن سلمان بود که در سال ۲۰۱۷ میلادی با حکم ملک سلمان تمام مناصب حکومتی خود همچنین مقام ولایتعهدی را از دست داد و محمد سلمان جایگزین او شد.

سعد الجبری در سال ۲۰۱۷ میلادی، پیش از آنکه محمد بن سلمان قدرت کنترل امور را در عربستان در دست بگیرد و محمد بن نایف را در بازداشت خانگی قرار دهد، عربستان را ترک کرد و به کانادا نزد پسرش رفت.

روزنامه «گلوب اند میل» کانادا به نقل از یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود می‌نویسد که الجبری اکنون تحت محافظت ماموران «به شدت مسلح» پلیس کانادا همچنین گارد خصوصی است.

بر اساس دادخواستی که روز پنج‌شنبه از سوی او در دادگاه واشنگتن تشکیل شد، سعد الجبری ولیعهد کنونی عربستان را متهم کرده است که مانند آنچه برای جمال خاشقجی در ترکیه روی داد، تیمی را در سال ۲۰۱۸ میلادی برای کشتن او به کانادا فرستاده است.

در شکایت الجبری آمده است که محمد بن سلمان خواستار مرگ اوست زیرا او درباره فعالیت‌های ولیعهد کنونی چیزهای زیادی می‌داند؛ اطلاعاتی که می‌تواند روابط نزدیک محمد بن سلمان با دولت ترامپ را تیره کند.

«ماریحلیز پاور» سخنگوی «بیل بلر» وزیر امنیت عمومی کانادا در این باره گفت: «ما نمی‌توانیم درباره اتهاماتی که در این پرونده مطرح شده است اظهارنظرکنیم. اما از تلاش‌های برخی بازیگران خارجی در کانادا برای نظارت، ارعاب و تهدید کانادایی‌ها یا کسانی که در کانادا زندگی می‌کنند، آگاهیم.»

او افزود: «این کاملا غیرقابل قبول است و هرگز این موضوع را که عواملی خارجی امنیت ملی کانادا یا امنیت شهروندان و ساکنان کانادا را تهدید کنند، تحمل نخواهیم کرد.»

خانواده الجبری همچنان در عربستان به سر می‌برند. پس از فرار او به کانادا، فرزندانش ابتدا با محدودیتهای مسافرتی روبرو و سپس در مارس گذشته به نقطه نامعلومی منتقل شدند؛ از آن زمان تا کنون اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.

پیش از این قتل خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری ریاض در شهر استانبول ترکیه و پیدا نشدن جسد وی سر و صدای زیادی به پا کرد و همچنان این قتل دست از سر بن سلمان که متهم اصلی آن است بر نداشته است.

یک ماه پیش «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه تأکید کرد که مظنون اصلی پرونده جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌ پست که دوم اکتبر ۲۰۱۸ در سرکنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید،  «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس   «واشنگتن‌پست»  روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی ۵۹ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل ۱۵ مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و ۱۸ شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و هنوز جسد وی پیدا نشده است.

در پی این حادثه آمریکا ۱۷ تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا  سعود القحطانی  مشاور ارشد سابق  محمد بن سلمان  ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه ۱۵ شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

در پی آن دولت آلمان نیز ۱۸ شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

دولت فرانسه نیز اعلام کرد که کرد که در پی قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرده است. این تحریم  شامل ممنوعیت ورود ۱۸ عربستانی به فرانسه به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی می شود.

دولت کانادا نیز اعلام کرد که عربستان را به دلیل قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی تحریم کرده است.

دولت کانادا اعلام کرد که ۱۷ تبعه عربستانی را به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقجی تحریم کرده است.

وزارت خارجه کانادا با صدور بیانیه ای تأکید کرد که این تحریم ها شامل ممنوعیت سفر و مصادره کردن دارایی ها می شود.

لیتوانی از جمله دیگر کشورهایی بود که به دلیل قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرد. وزارت خارجه لیتوانی ۱۷ تبعه عربستان سعودی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی تحریم کرد.

انگلیس هم ۲۰ نفر را به دلیل ارتباط با قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در لیست تحریم های خود قرار داد.    

 پس از گذشت ماه ها چگونگی انجام جنایت و زمان و مکان آن مشخص شده، اما هنوز از جنازه خاشقجی خبری نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.