حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه سامانه بازارگاه سیستم بسیار خوبی است و می تواند با تغییرات جزئی مشکل توزیع نهاده ها را به صورت کامل برطرف کند، اظهار کرد: می توان این سیستم را به گونه ای طراحی کرد که یک واحد مرغداری برای تامین نهاده های مورد نیاز به شرکت تعاونی شهرستان یا استان نیازی نداشته باشد و از طرفی هزینه ای بابت درصد فروش به تشکل ها پرداخت نکند و هزینه تمام شده مرغ نیز افزایش نیابد و مستقیما از طریق سامانه بازارگاه خرید خود را انجام دهند.

وی اضافه کرد: سامانه بازارگاه سامانه خوبی است اما مشکلی که وجود دارد این است که تامین و توزیع نهاده ها به درستی از طریق این سامانه صورت نمی گیرد.

نایب رئیس کانون انجمن مرغداران  اضافه کرد: ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغداران از طریق سامانه بازارگاه به واسطه تشکل ها تامین می شود. اما مرغداران باید مابقی را از بازار آزاد با هزینه گزاف تهیه کنند. البته برخی واحدها به دلیل ارتباطاتی که دارند می توانند درصد بیشتری از نهادهای مورد نیاز خود را از این سامانه تهیه کنند، ولی اکثر واحدهای خرد این امکان را ندارد.

به گفته وی، سویا و ذرت به اندازه کافی برای واحدهای تولیدی تامین نمی‌شود و قیمت آنها همچنان در بازار آزاد بالا است.

اسدالله نژاد با بیان اینکه مسئولین مربوطه از فروردین ماه دائماً وعده حل مشکلات را داده اند اما تاکنون نه تنها هیچ مشکلی برطرف نشده بلکه حتی به آن اضافه شده است، اظهار کرد: از تولیدکنندگان توقع داریم که همواره تولید را انجام دهند، زیرا مرغ نیاز جامعه است و بایستی تامین شود. بعضاً این سوال پرسیده می‌شود که اگر واحدهای تولیدی دائما در حال ضرر هستند چرا به تولید ادامه می دهند. در پاسخ باید گفت که واحدهای مرغداری به تولید زنده هستند و اگر تولید نکنند دچار مشکلات بسیاری خواهند شد و در معرض ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.