سخنگوی یک شرکت ویژه ساخت مواد منفجره در کشور موزامبیک اعلام کرد: بار نیترات آمونیومی که منجر به انفجار در بندر بیروت بود، مربوط به شرکت ما بود که از گرجستان به سمت موزامبیک می‌آمد اما این بار نرسید.

وی به شبکه «سی ان ان» عربی گفت: این بار ویژه ساخت مواد منفجره برای شرکت‌های معدن در موزامبیک بود که حدود هفت سال پیش در بندر بیروت مصادره و توقیف شد.

وی در ادامه از مدت نگهداری این بار در بندر بیروت ابراز تعجب کرد و گفت: این ماده‌ای نیست که بتوان بدون هیچ استفاده از آن، آن را نگه داشت. ماده مذکور بسیار خطرناک است و انتقال آن باید بر اساس استاندارهای دقیق حمل و نقل انجام شود. این ماده‌ای بسیاری خطرناک و اکسیده شونده است که برای تولید مواد منفجره از آن استفاده می‌شود. مانند باروت نیست... باروت پایدارتر از این ماده است.

انفجار مهیب سه‌شنبه هفته گذشته در بندر بیروت تا کنون جان ۱۵۴ نفر را گرفته و تعداد مجروحان به بیش از ۵۰۰۰ نفر رسیده؛ علاوه اینکه تعدادی نیز مفقود هستند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله جمعه (دیروز) در سخنرانی خود اعلام کرد:«این که گفته شود انفجار بیروت ناشی از مخازن تسلیحاتی و انبارهای موشکی حزب‌الله است، نهایت ظلم و جنایت در حق ماست. ما قاطعانه و با جدیت وجود هرگونه موشک یا مواد [منفجره] متعلق به ما در بندر بیروت چه در گذشته و چه در حال حاضر را تکذیب می‌کنیم».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.