ایران از سازمان ملل خواست آمریکا را در ارتباط با رهگیری هواپیمای مسافری خود از سوی دو جنگنده آمریکایی در آسمان سوریه مسئول بشناسد و واشنگتن را در قبال این رفتار غیرمسئولانه پاسخگو کند. 

براساس گزارش واشنگتن پست، «مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل و همچنین شورای امنیت سازمان ملل اعتراض شدید ایران به نقض قوانین و حقوق بین‌المللی از سوی آمریکا را اعلام کرد و بر پیگیری این موضوع از طریق مجامع بین‌المللی تاکید کرد. 

براساس واشنگتن پست به نقل از آسوشیتدپرس، روانچی در این نامه گفت: یک هواپیمای ایرباس A۳۱۰ متعلق به شرکت ماهان از تهران به بیروت در روز ۲۳ جولای به طور تهاجمی و غیرمنتظره توسط دو جنگنده اف-۱۵ آمریکایی مورد تعقیب و رهگیری قرار گرفته است در حالیکه این هواپیما در حال عبور از کریدور بین‌المللی در آسمان سوریه بوده است. 

سفیر ایران در سازمان ملل در این نامه اضافه کرد، در پاسخ به این مانور تهاجمی و خطرناکِ جنگنده‌های آمریکایی و به منظور حفظ جان مسافران خلبان ارتفاع خود را سریعا کاهش داده که باعث مجروح شدن مسافران شده است. 

تخت روانچی افزود: مطابق با مقررات کنوانسیون هواپیمایی کشوری، سازمان هواپیمایی ایران با مقامات سوری تماس گرفته و خواستار تحقیق فوری و دقیق در زمینه این حادثه شده است. وی تاکید کرد که مقامات ایران همچنین پس از بازگشت هواپیما از بیروت تحقیقات مستقلی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. نتایج هر دو تحقیقات پس از تکمیل روند و جمع آوری اطلاعات کامل منتشر خواهد شد. 

وی ادامه داد، پرواضح است که اقدام جنگنده های آمریکایی نقض فاحش امنیت و آزادی هوانوردی غیرنظامی، تصویب شده در کنوانسیون شیکاگو در سال ۱۹۴۴ و پیوستهای مربوط به آن و همچنین نقض کامل کنوانسیون مونترال در سال ۱۹۷۱ در زمینه ممنوعیت اقدامات غیرقانونی علیه هوانوردی غیرنظامی محسوب می‌شود.

نماینده دائم ایران تاکید کرد، وظیفه سازمان ملل است که این اقدام غیرقانونی آمریکا را نفی کند و واشنگتن را در قبال این رفتار غیرمسئولانه پاسخگو کند. 

شامگاه پنج شنبه دوم مرداد ماه ۱۳۹۹ رسانه ها از ایجاد مزاحمت دو جنگنده ناشناس علیه هواپیمای مسافربری ایرانی که از تهران عازم بیروت بود خبر دادند. 

ساعاتی بعد مشخص شد که این جنگنده ها آمریکایی بوده و حادثه هنگام عبور هواپیمای ایرانی از آسمان بسوریه اتفاق افتاده است. 

خلبان پرواز پس از تهدید این جنگنده‌های آمریکایی با کاهش ارتفاع به سمت فرودگاه بیروت حرکت کرده و به سلامت در فرودگاه بیروت فرود آمد، هرچند که تعدادی از مسافران این هواپیما دچار جراحت شدند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.