محسن فرهادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برای برگزاری کنکور چند آزمون در پیش رو داریم که می تواند تجربه باشد. اکنون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های وابسته به وزارت علوم در حال برگزاری است و در هفته آینده نیز آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی برگزار می شود. 

وی گفت: یک هماهنگی نزدیکی بین سازمان سنجش و وزارت بهداشت بوجود آمده است و پروتکل های بهداشتی را بازبینی کامل کرده ایم. سعی کردیم تنها حرف بهداشتی نزنیم و نقطه نظرات سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش پزشکی را لحاظ کنیم.

صرف نوشتن پروتکل بهداشتی کافی نیست

فرهادی یادآور شد: صرف نوشتن پروتکل بهداشتی بخش کوچکی از اقدامات است و عمده کار نظارت سختگیرانه و مجدانه بر برگزاری کنکور است. برای کنکور سراسری سه مرحله اجرایی پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته شده که شامل قبل از آزمون، حین آزمون و بعد از آزمون است.

وی تاکید کرد: هر سه مسیر، مسیری است که باید کنترل شود. یکی از کارشناسان ارشد وزارت بهداشت به مدت دو هفته در سازمان سنجش آموزش کشور مستقر می کنیم که ارتباط نزدیک داشته باشند.

حوزه های خوبی برای برگزاری کنکور سراسری انتخاب شود

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: توصیه کردیم که حوزه های خوبی برای برگزاری کنکور سراسری انتخاب شود. منظور ما از حوزه خوب، حوزه ای که تهویه مناسب داشته باشد. اگر در حوزه هیچ لوازم خنک کننده ای هم وجود نداشته باشد اما پنجره های خوبی داشته باشد، آن حوزه حوزه مناسبی است. تهویه طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: از قبل از شرکت در آزمون، داوطلبان با زمان خوب و مشخص وارد حوزه شوند. تک تک وارد حوزه امتحانی شوند و اگر آشنایی و دوستی را می بینند تجمعی برای گپ و گفت نداشته باشند. داوطلبان وقتی وارد حوزه های امتحانی می شوند در جای خود مستقر شوند و در داخل حوزه تجمع نکنند.

فرهادی اظهار داشت: داوطلبان باید سعی کنند در زمان آزمون و شروع آزمون به سایر داوطلبان و عوامل اجرایی نزدیک نشوند و فاصله اجتماعی حداقل ۲ متر را رعایت کنند.

قبل از آزمون تمام صندلی ها و نیمکت ها گندزدایی می شوند

وی خاطرنشان کرد: قرار شده است که قبل از آزمون تمام صندلی ها و نیمکت ها گندزدایی شوند. قبل از آزمون همکاران حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور آماده باش دریافت کرده اند و برای نظارت با ذکر اسم بازرس به حوزه ها معرفی کرده ایم که برخی از آنها در حوزه ها مستقر می شوند و مشاوره های لازم را در قبل، حین و بعد از آزمون به عوامل اجرایی آزمون ارائه می دهند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: به همه داوطلبان توصیه می شود که نوشت افزار را تحت هیچ شرایطی تبادل نکنند و توصیه اکید این است که حدود ۲۰ درصد از ظرفیت هر حوزه به داوطلبان آزمون سراسری اختصاص یابد. لازم است تعداد حوزه های آزمون را افزایش دهیم که این کار صورت گرفته است و از همین رو زمان آزمون سراسری به چهار روز افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: این پروتکل های بهداشتی در زمان کنکور سراسری بسیار سختگیرانه اجرا می شود زیرا تعداد داوطلبان کنکور سراسری بیشتر است، دانش آموز هستند و تازه فارغ التحصیل شده اند و آشنا و دوستان بیشتری دارند.

فرهادی گفت: آزمون های دکتری و سمپاد آموزش و پرورش برگزار شده اند و می توان با ارزیابی آنها، آزمون های پیش رو را به خوبی برگزار کرد.

وی درباره در اختیار دادن ماسک و پک ضد عفونی کننده به داوطلبان کنکور گفت: واقعیت این است که مواد ضدعفونی باید در حوزه های برگزاری وجود داشته باشد و با دستگاه مخصوص در اختیار داوطلبان قرار گیرد.

داوطلب از درب منزل باید ماسک زده باشد

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: اما نکته در مورد ماسک این است که داوطلب از درب منزل باید ماسک زده باشد. وزارت بهداشت از سازمان سنجش درخواست کرده است که برای ۱۰ درصد داوطلبان حوزه ماسک در حوزه موجود داشته باشند که اگر احیانا ماسک آسیب دید و یا از بین رفت، ماسک به داوطلب داده شود تا داوطلب علاوه بر استرس امتحان با استرس نبود ماسک مواجه نشود.

وی اظهار داشت: هیچگونه تجمعی در آزمون های سراسری نباید صورت گیرد. متوجه ایم که معمولا در آزمون های سراسری همراهان دانش آموزان به ویژه دانش آموزان دختر در بیرون حوزه ها تجمع می کنند که امسال خانواده ها باید توجه کنند که شرایط متفاوت است و تجمع نکنند. توصیه ما این است که اگر امکان اش وجود دارد افراد با ماشین شخصی خود داوطلب را به محل آزمون برسانند و در ماشین بمانند تا آزمون به پایان برسد و محل را ترک کنند.

فرهادی درباره تمهیداتی برای حوزه های برگزاری آزمون گفت: در جلسه مشترک با سازمان سنجش موضوع تسهیل برای داوطلبان در انتخاب حوزه مطرح شد و پاسخ سازمان سنجش این بود که برای آزمون های دکتری و ارشد با توجه رشته های تخصصی و آدرس غالب حوزه انتخاب می شود، محدودیت هایی وجود دارد.

نهایت تسهیلات برای انتخاب حوزه های امتحانی بر اساس آدرس در کنکور

وی افزود: اما برای آزمون سراسری که ۵ گروه آزمایشی وجود دارد، مقرر شد که نهایت تسهیلات برای انتخاب حوزه های امتحانی بر اساس آدرس انجام گیرد تا هم تردد بین شهری کاهش پیدا کند و هم ترافیک ایجاد نشود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تسهیلات در آزمون سراسری جهت داوطلبان احتمالی مبتلا به کرونا گفت: در دانش آموزان با توجه به اینکه سن کمتری دارند گزارش ابتلا به کرونا هم کمتر گزارش شده است و نمونه آن آزمون سمپاد آموزش و پرورش بود که خوشبختانه مورد چندانی نداشتیم. در کنکور سراسری هم با توجه به شرایط سنی داوطلبان و بالاتر بودن سطح ایمنی افراد، امیدواریم که گزارش چندانی از موارد ابتلا نداشته باشیم.

امیدواریم تعداد چندانی از موارد ابتلا داوطلب کنکوری نداشته باشیم

وی افزود: به هر حال ما در پروتکل بهداشتی تعیین کردیم که اگر فردی ابتلا به کرونا را اعلام کند در جای جداگانه امتحان دهد. اما ابتدا باید در زمان کنکور سراسری تعداد افراد مبتلا مشخص شود و پس از آن جای جداگانه را در نظر بگیریم. اتاق مجزا و دور از سایر داوطلبان و حتی الامکان در کنار پنجره برای داوطلبان احتمالی مبتلا به کرونا در نظر گرفته می شود.

فرهادی درباره انتقاد برخی از داوطلبان آزمون ها درباره عدم تب سنجی و پد الکلی در برخی از حوزه ها گفت: در پروتکل آمده است که بهتر است تب سنجی صورت بگیرد، البته تب سنجی یکی از روش ها است اما به تنهایی کارآیی لازم را هم ندارد و روش موثری نیست چرا که ممکن است فرد مبتلا تب نداشته باشد. تب سنجی فقط برای افرادی کارآیی دارد که به طور وضوح تب دارند و مانع از ورود فرد می شوند. در مورد پد الکلی هم گفته شده است که در صورت ثبت اثر انگشت پد الکلی یا مایع ضد عفونی کننده یا امکان شستشو با آب و صابون برای داوطلب فراهم شود.

وی درباره استقرار آمبولانس در حوزه های برگزاری کنکور سراسری یادآور شد: هماهنگی های لازم با سازمان اورژانس کشور در زمینه استقرار آمبولانس در حوزه ها صورت می گیرد. البته این موضوع پیش از این هم در حوزه های برگزاری آزمون ها انجام می شد و با کرونا مرتبط نبود. علاوه بر آمبولانس همکاران حوزه معاونت بهداشتی و بازرسان بهداشت محیط در حوزه ها حضور دارند.

استفاده از ورزشگاه ها برای برگزاری کنکور سراسری توافق بین وزارت ورزش و وزارت علوم است

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره استفاده از ورزشگاه ها برای برگزاری کنکور سراسری گفت: این موضوع یک توافق بین وزارت ورزش و وزارت علوم است و معاونت بهداشتی به این موضوع ورود پیدا نمی کند. شاخص ما برای خوب بودن یک حوزه این است که جایی که انتخاب می شود شرایط لازم برای برگزاری آزمون متناسب با جمعیت امتحان دهنده داشته باشد. اگر ورزشگاه خوبی باشد ما هم از این موضوع استقبال می کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.