به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت، آکارد به کار خود در این وزارتخانه خاتمه داده و قصد دارد به کار در بخش خصوصی بازگردد.

آکارد از شهریور سال گذشته برای ریاست دفتر مأموریت‌های خارجی وزارت امور خارجه آمریکا معرفی شده بود.

«استیو لینیک»، بازرس کل پیشین وزارت خارجه آمریکا گفته است اخراج او در اردیبهشت امسال، با تحقیقاتش درباره اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران با هدف توجیه فروش اضطراری سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی مرتبط بوده است. لینیک سال ۲۰۱۳ توسط «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سمت بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا منصوب شده بود.

اواسط خرداد ماه پنج قانونگذار حزب دموکرات که اعضای کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا هستند در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که لینیک در جلسه استماع کنگره به عنوان شاهد حضور یافته و وجود ارتباط میان اخراج او با تحقیقاتش درباره اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران را تأیید کرده است. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خردادماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد قصد دارد به دلیل وضعیت اضطراری در تنش‌ها با ایران قصد دارد بدون مشورت با کنگره به عربستان سعودی سلاح بفروشد.

این تصمیم فوراً با مخالفت‌های نمایندگان کنگره روبه‌رو شد و مجلس سنای آمریکا روز۳۰ خرداد ۹۸ (۲۰ ژوئن ۲۰۱۹) طرحی را به تصویب رساند که خواستار لغو برنامه دولت برای استفاده از اختیارات ویژه جهت فروش سلاح به عربستان سعودی بود. 

 «دونالد ترامپ» سوم مردادماه این مصوبه را وتو کرد و نمایندگان کنگره از دو سوم رأی لازم برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار نبودند.

در همین رابطه، هفته گذشته نماینده‌های مجلس سنای آمریکا در گزارشی ۴۰ صفحه‌ای با عنوان «دیپلماسی در بحران: اضمحلال وزارت خارجه در دولت ترامپ» از دوران صدارت مایک پمپئو بر وزارت خارجه آمریکا به شدت انتقاد کرده و او را برای ادای شهادت و دفاع از خود احضار کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.