به گزارش رویترز؛  یک منبع رسمی آشنا به پرونده می‌گوید تحقیقات مقدماتی درباره انفجار بندر بیروت  نشان می دهد سال‌ها بی‌تفاوتی و سهل انگاری در قبال ذخیره‌سازی بیش از حد مواد منفجره بسیار خطرناک علت اصلی حادثه بوده است.

نخست وزیر و ریاست جمهوری گفته اند که 2،750 تن نیترات آمونیوم که در کودها و بمب ها استفاده می شود ، شش سال در بندر و بدون اقدامات ایمنی‌سازی ذخیره شده بود.

یک منبع رسمی به رویترز گفت: "این سهل انگاری است"، وی افزود: مسئله نگهداری مواد منفجره با آسودگی قبل از بررسی چند کمیته و دستور قاضی انجام شده است و "هیچ کاری برای ایمنی نظیر دستور حذف یا تخلیه کردن مواد منفجره انجام نشده است."

این منبع گفت: آتش سوزی در روز سه شنبه در انبار بندر 9 آغاز شده و به انبار 12 ، که نیترات آمونیوم در آن ذخیره شده بود ، گسترش یافت. 

یکی دیگر از منابع نزدیک به یک مسئول در بندر بیروت گفت: تیمی که شش ماه پیش مواد را مورد بازرسی قرار داده بود هشدار داد که در صورت عدم حذف "همه بیروت را منفجر می‌کند".

انفجار سه شنبه احتمالاً قدرتمندترین انفجاری بود که تاکنون بیروت تجربه کرد. شهری که هنوز آثار زخم‌های جنگ داخلی سه دهه پیش در آن باقی است و از بحران عمیق اقتصادی رنج می‌برد که ریشه در دهه‌ها فساد و سوء‌مدیریت اقتصادی دارد.

 

Annotation 2020-08-05 212154

رئیس بندر بیروت و رئیس گمرک هر دو روز چهارشنبه گفتند که چندین نامه به دستگاه قضایی ارسال شد که خواستار حذف این مواد خطرناک شدند، اما اقدامی صورت نگرفت.

حسن کورایتم مدیر کل بندر در گفتگو با OTV با بیان اینکه مواد با دستور دادگاه در انبار قرار داده شده بود، افزود: «آنها می دانستند که این مواد خطرناک هستند اما نه تا این حد».

بدری داهر ، مدیرکل گمرک لبنان به LBCI گفت: "ما درخواست صادرات مجدد آن‌ها را کردیم اما این اتفاق نیفتاد. ما این موضوع را به کارشناسان و افراد ذیربط واگذار می‌کنیم تا علت آن را بفهمند. 

دو سندی که به رؤیت رویترز رسیده نشان می دهد که گمرک لبنان در سالهای 2016 و 2017 از دستگاه قضایی خواسته بود که  برای اطمینان از ایمنی بندرگاه، دستور صادرات مجدد یا مجوز فروش نیترات آمونیوم را که از کشتی باری "Rhosus" خارج شده بود  به "آژانس دریایی مربوطه" ابلاغ کنند.

یک سند در سال 2014 و 2015 نیز درخواست‌های مشابهی را ذکر کرده است.

نخست وزیر سابق سعد الحریری -که پدرش خود نخست وزیر اسبق بود و در حمله یک کامیون بزرگ بمب در سال 2015 در پایتخت کشته شد- خواستار بررسی نقش خارجی در تحقیقات  در مورد این انفجار شد؛ اتفاقی که "بار دیگر قلب بیروت را جریحه‌دار کرده‌است".

وی در بیانیه ای گفت: ما از دولت ... درخواست داریم یک تحقیق قضایی و امنیتی شفاف بدون سازش‌کاری، انکار یا دور زدن حقیقت انجام شود.

Shiparrested.com بعنوان یک شبکه صنعتی که به پرونده‌های حقوقی رسیدگی می‌کند، در گزارشی از سال 2015 اعلام کرد: کشتی "Rhosus" که با پرچم مولداوی دریانوردی می‌‌کند، در سپتامبر 2013 حین حرکت از گرجستان به موزامبیک با مشکل فنی مواجه شد و با 2،750 تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت لنگر انداخت.

در ادامه گزارش آمده است که کشتی "Rhosus" پس از بازرسی با ممنوعیت کشتیرانی مواجه شد و اندکی بعد صاحبان کشتی آن را رها کردند که منجر شد با طلبکاران مختلف با مطالبات قانونی روبرو شوند.

این گزارش در پایان افزوده است: به دلیل خطرات ناشی از نگه‌داری نیترات آمونیوم روی کشتی، مقامات بندر محموله را در انبارهای بندر تخلیه کردند.

B5rxnq3VmKOQ

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.