به گزارش اقتصادنیوز اکنون بیمارستان‌های این شهر تنها با بیماری عفونی کرونا مقابله نمی‌کنند و با حجم انبوهی از مصدومان این حادثه روبرو هستند.

نگرانی مردم از جهش قیمت مواد غذایی در لبنان

    از سویی دیگر در ادامه وقایعی که درکشور لبنان پیش از این حادثه رخ داده‌بود اقتصاد این کشور با بحرانی جدی‌ مواجه بوده و تظاهرات خیابانی علیه دولت به علت عملکرد ضعیف دولت در حوزه اقتصاد تنش‌ها را پیش از این در سطح بالای قرار داده بود. اکنون پس از انفجاربیروت این بحران می‌تواند جدی‌تر نیز بشود. از آنجا که این انفجار به بزرگترین سیلوی غلات (گندم) این کشور آسیب رسانده است می‌تواند شرایط بد اقتصادی در حوزه بازار مواد غذایی را تشدید کرده و بر نارضایتی مردم این کشور از قیمت موادخوراکی بیفزاید. در این رابطه رئیس جمهور میشل عون اعلام کرد:« دولت 100 میلیارد لیر (50.5 میلیون پوند و 66 میلیون دلار) بودجه اضطراری آزاد می‌کند با این وجود انتظار می‌رود تأثیر این انفجار بر اقتصاد این کشور طولانی مدت باشد.»

در ادامه نخبگان سیاسی و اقتصادی لبنان که پیش از این به فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی حکومت معترض بودند این فاجعه تلخ را عاملی دانستند که می‌تواند بیروت بحران‌زده را ویران‌ترکند. فساد اداری و حکومتی، سقوط ارزش پول این کشور، بیکاری و شرایط بد اقتصادی و معیشتی ساکنان بیروت پس از واقعه انفجار بیروت این روند را با سرعت بیشتری ادامه خواهد داد.

خیز نفت و طلا برای جهش قیمتی/تداوم آرامش در بورس سعودی

     انفجار بیروت  بر بازارهای جهانی نیز می‌تواند اثرگذار باشد. از جمله این بازارها بازار نفت است. تاثیر این انفجار روی بازار نفت به شکلی است که پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در دوهفته آتی جهش قابل توجهی داشته باشد. تحلیل‌گران بازار انرژی بر این باورند که انفجار بیروت وپیامدهای آن انتظارات قیمتی برای رشد قیمت نفت در میان‌مدت را افزایش خواهد داد.

    بنابر تحلیل actionforex.com واقعه لبنان می‌تواند قیمت نفت را به بالاتر از 42 دلار برای هر بشکه سوق دهد. هرچند که هنوز درباره منشا این انفجار اطلاعات دقیقی منتشر نشده است و نمی‌توان درباره سهوی یا عمدی بودن آن اظهارنظر کرد، سرمایه‌گذاران تصور می کنند که این فاجعه تهدیدی برای تعادل و امنیت منطقه محسوب می‌شود و به همین علت به احتمال زیاد خرید نفت افزایش خواهد یافت. تحلیلگران بر این باور هستند که هر تهدیدی در بخش عرضه به ناچار یک افزایش حاشیه‌ای برای قیمت نفت به همراه خواهد داشت.

     در بازار طلا  قیمت هر اونس طلا در چهارشنبه گذشته از مرز 2000 دلار گذشت. از آنجا که انفجار بیروت آخرین واقعه برای تشدید تظاهرات و اعتراضات در لبنان و بهم خوردن سامان اقتصادی این کشور است، برخی از تحلیلگران می گویند قیمت هر اونس طلا در ماه‌های آتی به احتمال زیاد از مرز 2300 دلار نیز فراتر خواهد رفت.

شاخص بورس عربستان (TASI) و کشورهای همسایه در منطقه خاورمیانه تاکنون از این فاجعه متاثر نشده‌اند. بنابر اطلاعات سایت www.investing.com شاخص بورس عربستان روند افزایشی خود را مانند قبل ادامه داده‌است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.