سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه درباره حادثه انفجار عظیم در بیروت اظهارداشت: به مردم لبنان و خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند، تسلیت عرض می‌کنم.

وی با عظیم خواندن این انفجار گفت: برای آن‌ها که در این حادثه زخمی شدند، آرزوی سلامتی می‌کنم.

موسوی ادامه داد: از لحظات اولیه این حادثه با موجی از تاثر و تالم سعی شد با همفکری و هم افزایی نوع کمک به مردم لبنان بررسی شود؛ جلساتی هم برگزار شد، آقای ظریف وزیرامورخارجه توانست با همتای لبنانی خودش صحبت کند و بقیه وزرا و مسئولان هم سعی کردند با همتایان خودشان تلفنی صحبت کنند و آمادگی جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران را برای کمک به مردم لبنان اعلام کنند.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای کمک به مردم لبنان، اعلام کرد: یک یا دو محموله کمک‌های پزشکی و دارویی کشورمان به اضافه برخی از اقلام دیگر به لبنان ارسال می‌شود؛ در آینده هم برخی کمک‌های زیرساختی برای مردم لبنان انجام خواهد شد که متعاقبا جزئیات آن اعلام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره ابراز همدردی رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی با مردم لبنان نیز تاکید کرد: این از همان ریاکاری‌ها و دغل کاری‌های رژیم صهیونیستی و آمریکاست که همواره سعی کرده اند در چنین شرایطی از آب گل آلود ماهی بگیرند؛ اگر آن‌ها واقعا صداقت دارند، تحریم‌هایی که اخیرا علیه ملت لبنان وضع کردند را بردارند.

موسوی ادامه داد: هیچ وقت این دو رژیم برخلاف آنچه اعلام می‌کنند صداقت نداشته اند و دولت و ملت لبنان هم این‌ها را شناخته اند؛ ان شاء الله با کمک دولت‌های اسلامی، مردم مسلمان و سایر کشورهای جهان ثبات و آرامش بر لبنان برمی گردد و آن‌ها نیازی به کمک‌های ریاکارانه رژیم نامشروع اسرائیل و آمریکا ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی ثبات در لبنان را نمی‌خواهند؟ گفت: آن‌هایی که با ملت لبنان دشمن هستند و همچنین با استقلال کشورهای منطقه مشکل دارند، از جمله رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه و حتی کشورهای فرامنطقه‌ای مانند آمریکا، هیچ گاه خواهان ثبات در منطقه و به طور ویژه در لبنان به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه، نیستند.

موسوی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه مستلزم خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از غرب آسیاست، افزود: همه آن‌هایی که خواهان منطقه‌ای امن و باثبات هستند باید یکصدا فریاد بزنند که کشورهای فرامنطقه‌ای از اینجا خارج شوند و دست از دخالت در امورداخلی کشورها بردارند، چراکه حضور و دخالت آن‌ها باعث بی ثباتی در کشورها می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: مردم لبنان هم باتوجه به موقعیت و تنوع جمعیتی که دارند همواره خواستار یک لبنان امن و مستقل هستند که متاسفانه شاهد بودیم بدخواهان نگذاشتند این اتفاق در آنجا بیفتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ما می‌بینیم در همچنین مواقعی کسانی که ثبات را در لبنان نمی‌خواهند، علم دوستی بلند می‌کنند و با دغل کاری قصد کمک به مردم لبنان را دارند، اما قطعا مردم لبنان ماهیت این رژیم‌ها را تشخیص خواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.