معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه استفاده از سیستم کالابرگ نیازمند سازوکار گسترده تامین و توزیع کالا از سوی دولت است، گفت: ما می‌توانیم کالای مورد نیاز مردم را به وفور تامین کنیم و احساس نمی‌کنیم که ساز و کار کالابرگ ضرورت داشته باشد.

«اسحاق جهانگیری» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت به مناسبت روز خبرنگار و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید «محمود صارمی» گفت: این شهید بزرگوار مصداق بارز خبرنگاری متعهد و پرکار که در زمان مناسب خود در شرایطی سخت و دشوار قرار گرفت و جان خود در این مسیر تقدیم کرد و شهید شد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه خبرنگاری و اطلاع رسانی، حوزه مسئولیتی است که کارهای بسیاری سنگین و دشوار را بر عهده دارد، افزود: اطلاع ‌رسانی دقیق به مردم، برقراری ارتباط بین مردم و مسئولان، زبان مردم بودن برای رساندن حرف‌ها و نقدها به گوش مسئولان و از طرفی رساندن مطالب مورد نظر نظام و دولت به نحو مطلوب به مردم، از رسالت‌ها و مسئولیت‌های خبرنگاری است.

جهانگیری گفت: از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران «روز خبرنگار» را صمیمانه به همه خبرنگاران تبریک می گویم و از همه خبرنگاران، روزنامه نگاران و همه کسانی که در حوزه اطلاع رسانی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: خبرنگاران حوزه دولت انصافا در این مقطعی که با ویروس کرونا مواجه هستیم که تمام مسائل کشور را از روابط عادی تا مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تحت تاثیر قرار داده است، در چنین شرایطی به نحو مطلوب اطلاع رسانی و ایفای نقش می‌کنند، تشکر می‌کنم و برای همه آنها از خداوند متعال سلامتی مسالت دارم.

جهانگیری گفت: امروز کشور از نظر اقتصادی به دلیل تحریم‌ها در شرایط ویژه قرار دارد، امروز مسائل اقتصادی کشور جدی است و مشکلات معیشت مردم از مسائل جدی دولت است و اولویت نخست دولت هم رسیدگی به مسائل و مشکلات معیشتی مردم و هم رسیدگی به مسائل اقتصادی کشور است و از طرفی دولت تلاش می‌کند در این شرایط هم تاحدی که مقدور باشد برنامه توسعه کشور، انجام شود.

تلاش کردیم در زندگی اقشاری که حقوق بگیر ثابت هستند، تغییر ایجاد کنیم

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه به‌رغم محدودیت‌ها منابع دولت در مجموع در سال ۹۹ تصمیمات خوبی در زمینه معیشت مردم گرفته است، گفت: با اختصاص ارقامی به عنوان کمک معیشت و یارانه و افزایش حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه‌ها تقریبا تلاش کردیم در زندگی همه اقشاری که حقوق بگیر ثابت هستند، تغییر جدی ایجاد کنیم و تا حدی بتوانیم فشار اقتصادی را کاهش دهیم.

جهانگیری افزود: از نظر اقتصادی تلاش بر این است که کالاهای مورد نیاز مردم با اطمینان تامین و تهیه شود و در واقع کالاهای اساسی مخصوصا آن دسته از کالاهای اساسی که قرار است با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان تامین شود به اندازه کافی در کشور وجود داشته باشد و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تلاش همه دستگاه‌ها بر این است که مردم به همه کالاهایی که نیاز دارند،   دسترسی داشته باشند، البته در برخی موارد ممکن است با قیمت‌های بالایی روبه‌رو باشند، اما وفور کالا به عنوان سیاست اصلی مورد توجه دولت است.

معاون اول رییس جمهوری حمایت از تولید را از سیاست‌های جدی دولت دانست و گفت: در همین راستا شوراهای متعددی با هدف رفع موانع تولید تشکیل می‌شود، یک شورا و کارگروهی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با مسئولیت این وزارتخانه و حضور سایر دستگاه‌های موثر  برای تسهیل و رفع موانع از پیش روی تولیدگران است فعالیت می‌کند.

جهانگیری اقتصاد مقاومتی  را مهمترین سیاست در حوزه اقتصاد عنوان کرد و گفت: دستور رهبر معظم انقلاب در جلسه ای که روز گذشته با حضور سران سه قوه تشکیل و مقرر شد کارگروهی برای کمک به  «جهش تولید» و حل مسائل پیش روی تولید تشکیل شود که جلسه آن از  هفته آینده برگزار می شود. البته باید ببینیم شاید در قالب همین کارگروه‌های موجود هم قابل حل باشد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه دستاوردها و سرمایه گذاری در بخش‌های تولیدی کشور از جمله بخش کشاورزی، صنعت و معدن، نفت و گاز، نیرو،  راه، راه‌آهن و بزرگراه‌ها قابل توجه است، گفت: طرح‌هایی که آقای رییس جمهوری پنجشنبه‌های هر هفته، در سراسر کشور افتتاح می‌کنند، جزو طرح‌های بزرگ و افتخارآفرین در کشور هستند.

جهانگیری ادامه داد: در شرایط کرونا و تحریم تلاش دولت بر این است که گره‌ها را از زندگی مردم و توسعه کشور باز کند بحمدالله تا حد زیادی هم توفیقاتی بوده است. البته قبول داریم دشواری‌ها و مشکلاتی وجود دارد که تلاش می‌کنیم‌آنها را برطرف کنیم.

موافق کالابرگ نیستیم/کالای مورد نیاز مردم را به وفور تامین می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع کالابرگ گفت: ما تا این لحظه با کالابرگ موافق نیستیم. علت آن هم این است که کالابرگ به این معناست که دولت باید خود تامین‌کننده و توزیع‌کننده بوده و کالا را به اقصی نقاط کشور برساند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در دوران جنگ ستاد بسیج اقتصادی، کارگروه‌ها و مراکز تهیه و توزیع و تشکیلات وسیعی وجود داشت که کالا را از هر جایی که تامین می‌کرد، به سیستم توزیع در سراسر کشور می‌رساند و بعد با کالا برگ آن را تسویه می‌کرد که در این سال‌ها  این سیستم کاملا به هم خورده و ‌نظام تقریبا آزادی از نظر کالا در کشور شکل گرفته است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد موضوع کالابرگ را مطرح کند، باید ساز و کار دولتی آن را ایجاد کند و ایجاد آن ساز و کار به معنای هزینه سنگین و نیروی انسانی بسیار زیاد و یک شبکه توزیع مناسب است.

وی یادآور شد: به اعتقاد ما الان، شرایط ما هنوز در حدی است که می‌توانیم کالاهای مورد نیاز مردم را به وفور تامین کنیم و شرایط ما شرایط سختی نیست و هنوز اینقدر با محدودیت کالا روبرو نشدیم و انشاءالله هم نخواهیم شد که بخواهیم به سمت کالابرگ برویم.

معاون اول رییس جمهوری بیان داشت: ما همین الان که سخترین شرایط تحریم را می‌گذرانیم، حجم تجارت خارجی سالانه کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است. کشوری با چنین حجم تجارت جزو کشورهای با حجم اقتصادی بالا در دنیا است و ما با این شرایط در مقطع فعلی احساس نمی‌کنیم که این کار ضرورت داشته باشد.

جهانگیری درباره انفجار روزگذشته لبنان اظهار داشت: ما بسیار متاسف هستیم، حادثه تلخی برای مردم لبنان بود.  تعداد زیادی از مردم جان باختند و تعداد زیادی هم مصدوم شدند و خسارت‌های سنگینی به لبنان و مردم این کشور وارد شد و به دولت و مردم لبنان تسلیت می‌گوییم.

وی تصریح کرد: دولت و مردم ایران در کنار دولت و مردم لبنان هستند حتما در حد امکان دستگاه‌های ایرانی کمک‌های لازم از نظر بهداشتی و غیره که مورد نیاز دولت لبنان را ارسال خواهند کرد و هلال احمر جمهوری اسلامی هم اعلام آمادگی کرده که کمک‌های مورد نیاز را تهیه و ارسال کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.