شاخص بورس در حال صعود است یا نزول؟

بورس پس از عبور از شاخص دو میلیون واحدی ،وارد فاز استراحت و اصلاح و البته به تعبیر کارشناسان مقاومت شد و برگشتی نه چندان بزرگ را رقم زد. بسیاری می‌گویند این مقاومت سخت و درگیر کننده است  چند روزی طول می کشد تا شاخص خود را با این وضعیت هماهنگ کند .در عین حال نکته مهم اینجاست که برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که با توجه به قیمت‌های فعلی دلار نوسان شاخص بورس در محدوده یک میلیون و نهصد هزار واحدی تا محدوده دو میلیون و صد هزار واحدی طبیعی است.

 

 امروز در بورس چه گذشت؟

شاخص کل در بازار بورس امروز یک هزار و ۶۹۸ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۹۹۵ هزار واحد رسید.در معاملات امروز بیش از ۱۳ میلیارد و ۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۴۶ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۷۳۹ واحد افزایش به ۵۲۷ هزار و ۶۱۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۱۴۱ واحد رشد به ۳۴۶ هزار و ۳۳۸ واحد رسیدند.شاخص بازار اول هشت هزار و ۸۰۱ واحد کاهش و شاخص بازار دوم ۴۴ هزار و ۳۲۷ واحد افزایش داشت.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با چهار هزار و ۶۶۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با چهار هزار و ۶۴۰ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۹۱۶ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۵۰۴ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۱۱۵ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با یک هزار و ۱۰۳ واحد، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) با ۷۸۶ واحد، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با ۶۶۴ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۶۲۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

 در مقابل نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۹۵۶ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو هزار و ۹۰۳ واحد، ایران خودرو (خودرو) با دو هزار و ۶۶۰ واحد، سایپا (خساپا) با یک هزار و ۳۸ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۳۲۸ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با یک هزار و ۲۵۵ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۲۱۲ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۹۹ واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۷۴۰ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۷۰۲ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۶۹۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص داشتند.

برپایه این گزارش، امروز نماد سرمایه گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، بانک پارسیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

بورس

 بورس به کدام سمت می‌رود؟

همایون دارابی، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص پیش بینی وضعیت بورس گفت: واقعیت این است که آینده بورس به خیلی از عوامل برمی‌گردد. وقتی ما صحبت از آینده می‌کنیم باید بازده زمانی را مشخص کنیم. منظور از آینده ۶ ماه است؟ یک سال است؟ دو سال است؟

 وی ادامه داد: قطع به یقین اقتصاد ایران، اقتصاد بسیار پر پتانسیلی است. اگر از مشکلات روزمره‌ای که به خاطر تحریم‌های ظالمانه به آن تحمیل شده بگذریم، اقتصاد ایران اقتصاد خوبی است و بازار سرمایه هم می‌تواند در کنارش رشد کند و ما در انتظار افزایش مشارکت و سهم بازار سرمایه از کل اقتصاد باشیم.

 این کارشناس تاکید کرد: در حال حاضر ما به یکی از ضرایب پرنفوذ بازار سرمایه رسیدیم. تقریبا نزدیک به ۶۰ میلیون نفر سهام دار داریم که حتی این آمار از آمریکا هم بیشتر است. همه اینها نشان می‌دهد که یک بازار سرمایه‌ی درواقع قابل قبول و قابل اتکا پیش رو داریم و با گذشت زمان و افزایش مشارکت بخش‌های خصوصی در این بازار و انجام خصوصی‌سازی دولتی در قالب اصل ۴۴ و واگذاری سهام عدالت، می‌توان آینده ی این بازار را آینده مثبتی دانست.

وی در مورد پیش بینی وضعیت فردا گفت:به نظر می رسد با توجه به تعطیلات سه روزه بورس از روز پنجشنبه تا روز شنبه، فردا ، یعنی چهارنشبه ۱۵ مرداد بورس همچنان در فاز استراحت باشد.  

وی اضافه کرد: بازار دچار رکود فعالیت خواهد شد از این رو شاهد کم شدن داد و ستدها هستیم.شاخص بعد از اینکه در هفته گذشته به ۲ میلیون واحد رسید به یک فاز اصلاح و استراحت نیاز دارد و در حال طی کردن این فاز استراحت است.

وی گفت: در این فضا با مازاد عرضه روبرو هستیم چون معامله گرهای کوتاه مدت در حال فروش هستند. قدری هم عرضه های سهام داران سهام عدالت و همچنین دولت در بازار پررنگ تر از گذشته است.

او با اشاره به اینکه معاملات فردا معاملات پرحجمی است،گفت: با توجه به برخورد شدید عرضه و تقاضا اگر بخواهد مرز ۲ میلیون واحد را پشت سر بگذارد نیازمند حجم بالایی داد و ستد ها و ورود نقدینگی است.

او گفت: فکر میکنم که تا پایان مرداد ماه یک حالت نوسانی را در شاخص حول و حوش همین مرز ۲ میلیون واحد و کمی بالاتر و کمی پایین تر ادامه یابد.

 دارابی گفت:  فعلا بازار پس از ۲۸۰ درصد رشد ابتدایی سال  یک دوره ای از اصلاح و استراحت را پشت سر میگذارد. همچنان هم ورود نقدینگی به بازار قوی هست. او افزود:طبق پیش بینی ها مجموعا دورنما و آینده بازار بسیار مثبت است اما در کوتاه مدت ، شاخص تابع نوسانات، عرضه و تقاضا، میزان ورود نقدینگی و ... است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.