دکتر حمیدرضا ادراکی در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: با توجه به فاز دوم اوج گیری بیماری کرونا که نسبت به فاز اول بیماری میزان ابتلای بیشتری را باعث می‌شود، باید موارد بهداشتی بیش از گذشته رعایت شود و این تشخیص به درستی داده شد که عزاداری‌های امسال ماه محرم با کنترل ویژه‌ای انجام شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های مناسب عزاداری‌ در این ماه، عزاداری در منزل است، تصریح کرد: هر کجا که تجمعی صورت گیرد، می‌تواند ریسک انتقال بیماری را افزایش دهد. از سوی دیگر پخش نذری نیز می‌تواند ضریبی از ریسک انتقال بیماری را به همراه داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در فاز دوم بیماری افراد زیادی وجود دارند که ناقل بیماری هستند، اما به ظاهر شاید علائم نداشته باشند، ولی بیماری را انتقال می‌دهند و مشخص هم نیست فرد بعدی که مبتلا می‌شود هم بی‌علامت باشد یا به فرم‌های شدید بیماری گفتار شود.

وی با اشاره به اینکه تابلوی بیماری نسبت به گذشته با تغییراتی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: شیوع، ابتلا، میزان سرایت و درگیری افزایش یافته است و درگیری بیماران از سنین بالا به سنین پایین‌تر و جوانان هم رسیده است. در عین حال افرادی هم بودند که در ماه‌های قبل به بیماری مبتلا شده‌ بودند اما مجددا به بیماری مبتلا شدند که همین موضوع نشان می‌دهد ممکن است ایمنی قطعی نسبت به ویروس ایجاد نشود.

ادراکی ادامه داد: از این رو منطقی این است که از تجمعات دوری کرد. نمی‌توان تنها با زدن ماسک‌ دلخوش بود زیرا درصد کمی از ابتلا به بیماری حتی با زدن ماسک وجود دارد. فاصله گذاری اجتماعی امری فوق‌العاده مهم است و باید تا حد امکان از تجمعات خودداری شود و هر خانه یک حسینیه باشد و افراد در منازل خود به عزاداری‌ها بپردازند.

این متخصص رادیولوژی، تاکید کرد: برای جا انداختن این فرهنگ، توصیه‌ها و نظرات پزشکان، علما و روحانیون و... می‌تواند راهگشا باشد. همراهی صدا و سیما با این گروه‌ها و تکرار توصیه‌ها برای حفظ سلامت مردم و هشدار نسبت به تجمعات بسیار موثر خواهد بود.

وی در ادامه با تشویق مردم به سوق دادن نذورات خود به سمت نذر سلامتی، اظهار کرد: تاکنون نذورات در زمینه غذا و نوشیدنی و ... بود اما نذر ماسک و دستکش و مواد شوینده هم جایگاه والایی دارد، زیرا با رساندن این اقلام به دست کسانی که توانایی تهیه آنها را ندارند، می‌توان به عدم ابتلای آنها به بیماری کمک کرد و ثواب زیادی برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.