ساخت پوست مصنوعی با قابلیت حس لامسه

به نقل از یورو نیوز، پژوهشگران در سنگاپور «پوستی الکترونیکی» ساخته اند که می‌تواند احساس لمس کردن را بازآفرینی کند. آنان امیدوارند این نوآوری سبب شود تا کسانی که عضو مصنوعی دارند بتوانند با دست یا پای مصنوعی خود اشیاء و بافت متفاوت آنها یا حتی دما و درد را حس کنند.

این پوست الکترونیکی که به طور مخفف اِی‌سی‌ای‌اس نام گرفته است، روی یک سانتیمتر مربع یکصد حسگر دارد و پژوهشگران دانشگاه ملّی سنگاپور می‌گویند اطلاعات را سریعتر از دستگاه عصبی آدمی پردازش می‌کند.

این پوست مصنوعی می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ جنس و بافت مختلف اشیاء را تشخیص دهد و می‌تواند خط بریل را با دقت ۹۰ درصد به‌درستی بخواند.

 بنجامین تی، سرپرست این تیم پژوهشی می‌گوید: «آدمی برای آنکه بافت اشیاء را حس کند باید روی آن‌ها دست بکشد، اما این پوست مصنوعی فقط با تماس و بدون کشیده شدن روی یک سطح می‌تواند بافت آن را تشخیص بدهد.

بهره‌مندی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی چنین قابلیتی به این پوست داده است. پژوهشگران در آزمایشی نشان دادند که چطور این پوست مصنوعی، توانست نرمی و سفتیِ سطحِ دو توپ کوچک را پس از تماس با آن‌ها تشیخص دهد.

 ایده اولیه این کار از یکی از فیلم‌های «جنگ ستارگان» بوده است. در سکانسی از فیلم، پس از آنکه لوک اسکای‌واکر، قهرمان این مجموعه، دست راستش را از دست می‌دهد، یک دست مصنوعی پیشرفته را جایگزین آن می‌کنند، دستی که او می‌تواند از نو با آن لمس کند.

پژوهشگران این تیم گفته‌اند با آنکه این فناوری هنوز در مرحلهٔ آزمایشی است، تا همین جای کار به‌ویژه در جامعهٔ پزشکی، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

این تیم پژوهشی پیش از این نیز ابداعات مشابهی را به ثبت رسانده است، از جمله یک پوست مصنوعی شفاف که در صورت بریده شدن، خود را ترمیم می‌کند و همچنین یک مادهٔ نورافشان که برای تولید جلیقه‌های نورانی به‌کار می‌رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.