پکن: آمریکا دانشجویان و محققان چینی را آزار می‌دهد

چین روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن در حال آزار، نظارت و بازداشت عامدانه دانشجویان و محققان چینی در آمریکاست.

«وانگ وبین» سخنگوی وزارت خارجه چین این سخنان را پس از آن مطرح کرد که ایالت کالیفرنیا آزادی محقق چینی که متهم به ارتباط با ارتش و دولت چین است در مقابل وثیقه را رد کرده است.

وانگ همچنین اقدام اخیر وزارت خارجه آمریکا در تحریم یک شرکت در منطقه سین‌کیانگ و دو فرد دیگر را به اتهام ادعایی نقض حقوق بشر، محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن هیچ قصدی برای کمک به «جوان تانگ» محقق چینی برای فرار از آمریکا ندارد در غیر این صورت مستقیما درباره اتهامات مطرح شده علیه وی اظهار نظر نمی‌کرد.

اگر چه وی گفت که پکن از واشنگتن خواسته تا با این موضوع عادلانه و بر اساس قوانین برخورد کرده و برخوردای تانگ از حقوق مشروعش تضمین شود.

وانگ گفت: «گاهی اوقات، آمریکا با تعصب ایدئولوژیکی، به نظارت و آزار و بازداشت عمدی دانشجویان و محققان می‌پردازد و اتهامات فرضی علیه محققان چینی مطرح می‌کند.»

وی اضافه کرد: «اقدامات آمریکا به طور جدی حقوق مشروع و منافع شهروندان چینی را نقض و مبادله فرهنگی و دانشجویی میان چین و آمریکا را به شدت مختل کرده است.»

روابط میان آمریکا و چین طی هفته‌های گذشته به طور فزاینده‌ای متشنج شده است. آمریکا در ادامه سیاست خود برای فشار علیه چین چند روز پیش از پکن خواست کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالت تگزاس را تعطیل کند.

وزارت خارجه چین در واکنش اعلام کرد اتهام‌زنی‌های آمریکا روابط دوجانبه را تضعیف می‌کند و به آمریکا دستور داد کنسولگری‌اش در شهر چنگدو را تعطیل کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بارها چین را مقصر شیوع ویروس کرونا معرفی کرده و تلاش کرده است که کرونا را ویروس چینی اعلام کند. 

شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و تلفات زیاد آن، آینده ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را مبهم کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.