سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به ادامه رشد ابرهای همرفتی در ساعات بعدازظهر و نفوذ سامانه بارشی جدید به کشور آورده است: وقوع رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت بعدازظهر امروز (۱۳ مردادماه) برای استان های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، جنوب کرمان، ارتفاعات در شمال هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و فردا (۱۴ مردادماه) برای استان های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب شرق فارس و ارتفاعات در شمال‌ هرمزگان پیش بینی می شود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی آب مسیل‌ها و رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی و برخورد صاعقه وجود دارد بنابراین نسبت به احتیاط در تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات توصیه می شود.

در ادامه این هشدار هواشناسی آمده است: وزش باد شدید احتمال خیزش موقت گردوخاک در مناطق مستعد را امروز (۱۳ مردادماه) در استان های قزوین، شمال مرکزی، البرز، غرب و جنوب تهران، قم، جنوب و غرب سمنان و شمال و شرق اصفهان خراسان شمالی، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و شمال سیستان و بلوچستان و فردا (۱۴ مردادماه) در استان های قزوین، شمال مرکزی، البرز، غرب و جنوب تهران، قم، جنوب و غرب سمنان ، شمال و شرق اصفهان خراسان شمالی، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان در پی دارد بنابراین احتمال آسیب رسیدن به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها و سقوط تابلوهای تبلیغاتی و اشیای سبک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه می کند.

به گزارش ایسنا، زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ افزایش ارتفاع موج بین دو تا سه متر را از بعدازظهر امروز (۱۳ مردادماه) در غرب دریای خزر تا  اواخر وقت سه شنبه (۱۴ مردادماه) پیش بینی کرده است که پاره شدن تورهای صیادی، غرق شدن قایق های کوچک و شناورهای سبک و آسیب دیدن شناورهای سنگین و بزرگ را در پی دارد بنابراین نسبت به ممانعت از هرگونه تردد قایق‌های سبک و تفریحی، شنا کردن و فعالیت شیلاتی و محدود کردن انجام فعالیت های پشتیبانی صنایع فراساحل را توصیه می کند.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.