سید عباس موسوی پنجشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای همواره نگران وضعیت و آرامش این منطقه است، افزود : امنیت این محدوده جز با حضور و همگرایی کشورهای این حوزه به دست نمی اید که البته این امر خوشایند قدرت های فرامنطقه ای که بدان  وارد شده اند، نیست.

وی با اشاره به اینکه ایران خواستار تنش زدایی و رفع سوء تفاهمات با همه کشورها به ویژه اسلامی است،  عنوان کرد : به اعتقاد ما از شکاف هایی که بر اثر اختلافات به وجود می آید دشمنان از جمله اسراییل سوء استفاده می کنند.

 وی افزود : وحدت یک امر راهبردی برای جمهوری اسلامی بوده و ایران همواره دست دوستی به سمت کشورهای منطقه دراز کرده و به طور قطع اگر کشورهای منطقه خواستار ثبات، رونق و صلح در منطقه هستند دوستی بهتر از ایران پیدا نخواهند کرد.

موسوی با اشاره به اینکه سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، منطقه ای امن است، ادامه داد: منطقه ای که در آن زندگی می کنیم باید امن و قوی باشد زیرا این شرایط باعث می شود تک تک کشورها از این موهبت برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه اختلافات بین کشورها بویژه کشورهای شمالی ایران باید در چارچوب احترام به تمامیت ارضی و حقوق بین الملل و از طریق راه های مسالمت آمیز حل شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همه کشورهای منطقه خواستار صلح، ثبات و آرامش است و این امر خطیر را هم به نفع همه می دانیم و تلاش می کنیم در راستای کاهش اختلافات و ارتقای امنیت در این منطقه گام برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه که به زودی به عنوان سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان کار خود را آغاز می کند، گفت : اعتماد سازی در بین کشورهای منطقه، کاهش اختلافات و رفع سوء تفاهمات از برنامه هایم در زمان انجام وظیفه در این مسئولیت است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روابط دیرینه و حسنه جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، دینی و مردمی  است، اضافه کرد،   گفت وگوها، رفت و آمدهای مردمی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بسیار است و از سوی مقامات و مردم آذربایجان نیز همین نگاه را دارند و معتقدیم که روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست و همسایه انچنان که باید همپای روابط سیاسی و اجتماعی پیش نرفته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ایران معتقد به نگاه متوازن به همه کشورها و مناطق جغرافیایی است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است سیاست متوازن با کشورها داشته باشد و منافع خود را با این دیدگاه دنبال کند ما نگاه خاص به منطقه ای از دنیا نداریم و بعد از اینکه برجام منعقد شد توجه ویژه ای به کشورهای شرق و منطقه داشتیم.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در گیلان یادآور شد: بنادرگیلان به ویژه بندر انزلی و کاسپین دارای ظرفیت های بسیار عظیم و فعالی است و در جمهوری آذربایجان نیز این آمادگی برای همکاری بین دوکشور در همه ابعاد وجود دارد که تعاملات بندری فقط یکی از این موارد است.

 وی ادامه داد : اتمام راه آهن رشت به آستارا و تکمیل حمل و نقل ریلی و اتصال آن به جمهوری آذربایجان به عنوان حلقه مفقوده این اتصال است که به تحقق این اهداف و توسعه روابط همه جانبه کمک می کند از این رو این امر در دستور کار است و باید تقویت شود.

وی با اشاره به مزیت مناطق آزاد برای جمهوری اسلامی گفت: ایده ایجاد مناطق ازاد در کشور از ایده های پیشرو و بسیار با نظر بلندی بوده که اتخاذ شده و معتقدم مناطق ازاد در کشور عملکرد موفقی خصوصا در زمان تحریم های ظالمانه و یک جانبه داشتند.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آنچه که به عنوان تعامل و انتقال مالی در چارچوب کانال مالی ایران و سوئیس برای انتقال اقلام بشردوستانه به ایران مابین جمهوری اسلامی و سوییس برقرار شده است، گفت : راه حلی است که تعدادی از شرکت ها و کشورها برای رساندن برخی اقلام انسان دوستانه به ویژه دارو برای کشور ما تعبیه کردند وهر چند آن را یک اقدام کوچک می دانیم ولی از ان استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه اروپاییها براساس برجام متعهد بودند با تسهیل و رفع موانع به روابطشان با جمهوری اسلامی ادامه دهند، گفت: جمهوری اسلامی با برداشتن ۵ گام در برجام تلاش کرد توازن را ایجاد کند و اگر کشورهای اروپایی به تعهدات خود بازگردند جمهوری اسلامی ایران نیز به روابط خود با آنها ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در زمینه انعقاد سند همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین هم گفت: همکاری ایران با چین در قالب یک سند همکاری با چشم انداز و نقشه راه، دارای ابعاد مختلف است و همکاری های دو کشور بر اساس آن، ریل گذاری می شود و در صورت نهایی شدن قرار دادهای متعددی منعقد خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مهم در منطقه غرب آسیا است و چین نیز به عنوان کشوری بسیار مهم در شرق آسیا با دارا بودن پتانسیل های بالقوه و بالفعل و به عنوان قدرتی نوظهور مطرح است و در آینده نه چندان دور به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا مطرح می شود از اینرو طبیعی است که دو قدرت غرب و شرق اسیا روابط و همکاری متقابل داشته باشند که این رابطه به میل آمریکا نیست وبا ایجاد موانع سعی می کند مانع شود چون می داند نقشه هایش، نقش بر آب می شود.

موسوی با اشاره به اینکه سند همکاری ایران و چین پس از بررسی و اصلاحات لازم برای  چینی ها ارسال شده است، گفت : منتظر نظر نهایی چین هستیم.

 وی ادامه داد : آمریکاییها سیاست فشار حداکثری را بر جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفتند که امروزه این رویکرد به سیاست ابر فشار تبدیل شده اما جمهوری اسلامی ایران به این فشارها عادت دارد و راهبرد نظام مقدس ما در قبال آن، مقاومت حداکثری با اتکاء به منابع عظیم داخل و دوستانی است که در منطقه و جهان دارد و تلاش می کند با این راهبرد نقشه امریکا را با شکست مواجه سازد.

موسوی در پاسخ به سئوالی در زمینه انتخابات ریاست جمهوری عراق گفت: آنچه که در عراق اتفاق می افتد و انتخاب یک فرد به عنوان رییس جمهورعراق از سوی مردم به امور داخلی آن کشور مربوط است و جمهوری اسلامی دخالتی در این موضوع نمی کند و به عنوان کشور دوست و برادر به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و همیشه خواهان توسعه ارتباط با این کشوراست.

وی با اظهار خرسندی از بازگشت ثبات سیاسی در عراق و توافق گروه های مختلف و پارلمان آن کشور بر نخست وزیر جدید و همچنین اعلام حمایت ایران از عراق ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره  آمادگی خود را برای گفت وگوی با واسطه و یا بی واسطه با کشورهای منطقه از جمله عربستان اعلام کرده وبر این اعتقادیم که اختلافات موجود چیزی جز سوء تفاهم ایجاد شده از سوی کشورهای فرامنطقه ای نیست و به طور قطع با وجود اشتراکات بسیاری که داریم با گفت و گو این سوء تفاهمات قابل رفع است.

 وی اظهار کرد : ایران از معدودکشورهایی است که دارای ۱۵ کشور همسایه است و این موضوع دارای اهمیت فوق العاده است و سیاست خارجی ما نیز توسعه روابط با همسایگان با انعقاد قرادادهای دوجانبه و مشارکت در قرادادهای چند جانبه در ابعاد مختلف و همچنین گسترش آن است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مطالبات ایران از کره جنوبی افزود: علی رغم مذاکرات متعدد با کره جنوبی از سوی وزارت امور خارجه و بانک مرکزی، دلیل سرباز زدن از بازپرداخت بدهی های خود به ملت ایران را تحریم های امریکا عنوان کرده اند در حالیکه از سوی وزارت خارجه به کره جنوبی اعلام شده چیزی که از ان به عنوان تحریم یاد می کنند از نظر جمهوری اسلامی پذیرفته نیست و هیچ کشوری مکلف نیست به تحریم های یک طرفه تن در دهد.

وی با بیان اینکه اعمال تحریم های امریکا از نظر ایران پذیرفته نبوده و کره جنوبی عقلا و قانونا مکلف به پرداخت مطالبات ایران است، تاکید کرد: کره ای ها حق ندارند به خاطر دولت ثالث و فشار امریکاییها حق مردم ایران راضایع کنند و جمهوری اسلامی مطالبه گر همه حقوق ملت ایران است است که از سوی آن کشور  داده نمی شود و خواستاربازگرداندن این مطالبات هستیم  .

موسوی در خصوص مذاکرات انجام شده بین مقامات جمهوری اسلامی با مسئولان اوکراین در خصوص سرنگونی سهوی هواپیمای اکراینی خاطر نشان کرد: ایران پذیرفته که غرامت هواپیما را پرداخت کند اما انجام این امر زمان بر و از نظر  فنی و حقوقی دارای ابعاد مختلف است و اگر چه بسیاری از مسافران آن هواپیما هموطنانمان بودند اما اتباع اکراینی نیز در آن حضور داشتند و در این راستا مذاکرات ادامه دارد و جمهوری اسلامی مسئولیت این اقدام سهوی را پذیرفته و در تلاشیم که اجرایی شود.

موسوی با اشاره به مذاکره با برخی کشورها در خصوص تبادل ارزی هم گفت : سیاست جمهوری اسلامی سیاست عاری از تنش و دارای ثبات و امنیت در منطقه است ولی باید به ریشه این تنش ها نیز در جنوب و شمال توجه کرد و باید بگویم ایران خواستار حل و فصل این اختلافات است و باید این اختلافات با احترام به تمامیت ارضی کشورهای ذینفع با گفت وگو رفع شود و حق کشورهایی که در این زمینه ضایع شده اعاده شود تا این کشورها در کنار ایران به صلح پایدار دست پیدا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.