در حالی که مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل پیش‌تر اعلام کرده بود بساط کشتارگاه‌های محلی و روستایی و کنارجاده‌ها به زودی برچیده می‌شود اما با نزدیک شدن به روزهای عید قربان نه تنها این مکان‌ها کاهش نیافته بلکه بر تعداد این واحدها نیز افزوده شده است.

در حالی که علایم بیماری تب کریمه کنگو در کنار بیماری کرونا سلامت عموم مردم را تهدید می کند، به نظر می‌رسد دامپزشکی نتوانسته اکیپ‌ها و فعالیت‌های خود را گسترش داده و جلوی این امر را بگیرد و روز به روز بر تعداد این کشتارهای محلی با چشم‌پوشی از موازین بهداشتی افزوده شده است.

در کنار کشتار دام به شکل غیراصولی در کنار جاده‌ها و مناطق شهری و روستایی که خونابه‌های جمع شده از این کشتار بوی تعفن را در مناطق مختلف شهری آزاردهنده کرده است جالب اینکه برخی از قصابی‌ها نیز این دام‌های بدون مهر دامپزشکی را به قیمت پائین‌تر از بازار رسمی به فروش می‌رسانند و که هیچ اطمینانی به سلامت این دام‌ها نیست.

این شرایط نامناسب نه تنها به چهره گردشگری استان و مسیرها و مناطق توریست‌پذیر لطمه وارد کرده بلکه اعتماد و اطمینان عمومی را به مصرف گوشت سالم مخدوش کرده که در این بین برخی کبابی‌ها نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و کباب با گوشت تازه ذبح شده به مردم عرضه می‌کنند و این در حالی است که طبق تاکید مراکز بهداشت باید از کشتار دام ۲۴ ساعت بگذرد تا قابل عرضه در قالب‌های متعدد خوراکی باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در حالی در اردیبهشت ماه سالجاری خبر از برچیده شدن بساط کشتار غیربهداشتی در آراللو خبر داده بود که به رغم عدم موفقیت در این بخش در مسیر جاده سردابه که یک مسیر گردشگری است و عموما توریست‌های وارد شده به اردبیل برای حضور در منطقه گردشگری سردابه از این مسیر عبور می‌کنند، نیز بساط کشتارهای غیرمجاز توسط قصابی‌های محلی گشوده شده دریغ از اندکی نظارت و بازرسی که بتواند بر صحبت‌های اردیبهشت ماه مدیر کل دامپزشکی اردبیل صحه بگذارد.

خبرگزاری ایسنا طی روزهای اخیر با درخواست مصاحبه از روابط عمومی دامپزشکی اردبیل خواستار توضیحات مدیران این مجموعه دراین حوزه شده بود که متاسفانه با توجیه غیرمنطقی در عدم اطلاع‌رسانی روبرو شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.