معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت در راستای حمایت از ازدواج جوانان، تسهیل ازدواج و تشکیل و تحکیم خانواده برنامه‌ها و سیاست‌های مشخصی را دنبال می‌کند، گفت: یکی از این سیاست‌ها موضوع وام ازدواج است که دولت سعی داشته بدون تاخیر آن را در اختیار جوانان قرار دهد.

به گفته وی، سال گذشته یک میلیون نفر وام ازدواج دریافت کردند که در مجموع رقمی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود. در سال جاری نیز هر فردی که برای دریافت وام ازدواج درخواست داده، وام خود را دریافت کرده و اگر فردی نیز در این زمینه با مشکل مواجه شده می‌تواند از بخش معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان راهنمایی دریافت کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از دیگر سیاست‌های دولت در راستای حمایت از ازدواج را وام ودیعه مسکن عنوان کرد و افزود: افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند در اولویت دریافت وام ودیعه مسکن هستند و با توجه به سود ۱۳ درصدی، این فرصت خوبی است تا جوانان بتوانند برای ازدواج‌شان اقدام کنند.

اقدامات معاونت امور زنان و خانواده برای حمایت از ازدواج جوانان

ابتکار در ادامه به تشریح اقدامات معاونت امور زنان و خانواده برای حمایت از ازدواج جوانان پرداخت و تصریح کرد: معاونت امور زنان و خانواده در بحث ازدواج مصوبه‌ای تحت عنوان «آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج» با هدف تقویت مهارت مورد نیاز جوانان برای قبل از ورود به زندگی مشترک، در زمان ازدواج و بعد از ازدواج در ستاد ملی زن و خانواده داشته است که در حال حاضر این آموزش‌ها با محوریت وزارت بهداشت و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

وی همچنین به طرح ملی گفتگوی خانواده که توسط این معاونت دنبال می‌شود اشاره کرد و گفت: معاونت این طرح را برای ارتقاء مهارت‌های ارتباطی اعضای خانواده و تحکیم و تقویت خانواده دنبال می‌کند؛ در حال حاضر این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و دستگاه‌های مرتبط و همچنین تشکل‌های غیر دولتی به صورت گسترده اجرا می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: از دیگر فعالیت‌های معاونت در این راستا تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده برای ۳۱ استان بوده است؛ این سند به بحث خانواده و ازدواج اختصاص دارد و این برای اولین بار است که هر استانی برای بهبود وضعیت عدالت جنسیتی‌ برنامه‌ای علمی و مبتنی بر آمار دارد. در حال حاضر هر استانی برای تسهیل ازدواج دارای سیاست‌های مصوب در آن سند است؛ در واقع این سند می‌تواند کمک کند تا هر استانی با برنامه‌ریزی درست به مسئله ازدواج و کمک به جوانان برای حل مشکلاتشان بپردازد.

ثبت شروط ضمن عقد همزمان با واقعه ازدواج

ابتکار در ادامه درباره اقدامات حقوقی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه ازدواج جوانان نیز توضیح داد: باتوجه به اینکه در گذشته بسیاری از دفترخانه‌ها شروط ضمن عقد را در زمان عقد در سند ازدواج ثبت نمی‌کردند، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با معاونت ذیربط قوه قضاییه رایزنی و مکاتباتی انجام داد و در نهایت توسط قوه قضائیه بخشنامه شد و مقرر شد تمامی دفترخانه‌ها شروط ضمن عقد را در زمان عقد و در دفترخانه وارد سند کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه به لایحه «محدودیت سن ازدواج» اشاره کرد و گفت: یکی از لوایح معاونت زنان بحث سن ازدواج است؛ زیرا در حال حاضر تمامی بخش‌های مسئول به ویژه وزارت بهداشت بر این باور است که ازدواج زیر ۱۳ سال، «کودک همسری» محسوب می‌شود، در این راستا معاونت پیشنهادی برای محدودیت ازدواج زیر سن ۱۳ سال ارائه کرده است که این موضوع نیز گام مهمی برای ساماندهی موضوع ازدواج است به گونه‌ای که ازدواج جوانان در زمان درست اتفاق بیفتد.

ارائه وام ازدواج به افراد بالای ۱۶ سال؛ سیاست دولت برای کاهش سوء استفاده احتمالی از وام ازدواج

وی در ادامه درباره تعیین شرط سنی برای دریافت‌کنندگان وام ازدواج در راستای کاهش سوء استفاده‌های احتمالی و همچنین افزایش کودک همسری گفت: در راستای کاهش سوء استفاده احتمالی برای دریافت وام ازدواج در سن پایین، وزارت ورزش و جوانان پیشنهادی ارائه کرد و این پیشنهاد در دولت نیز مطرح شد. این پیشنهاد به عنوان سیاست درنظر گرفته شد تا اولویت برای دریافت وام ازدواج، افراد بالای ۱۶ سال باشند. دولت به عنوان سیاست این را پذیرفته است که حداقل سن دریافت وام ازدواج ۱۶ سال باشد تا شاهد چنین سوءاستفاده‌هایی نباشیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه چنین مسائلی وابسته به آگاهی و فرهنگ است و معاونت تلاش دارد که بر روی این موضوع کار کند، افزود: باتوجه به اینکه در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده هر استانی به فراخور شرایط بومی و فرهنگی‌اش، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است، براساس این سندهای استانی می‌توان به این که در کدام یک از استانها میزان آسیب‌پذیری در ارتباط با موضوع سن ازدواج بالاست، دسترسی داشت.

نظر معاونت امور زنان و خانواده درباره مراسم عروسی در روزهای کرونا

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه اگر خانواده‌ها در ازدواج سختگیرانه عمل کنند و بر روی شرایط مادی تاکید داشته باشند ممکن است جوانان در شرایط دشواری قرار گیرند، تصریح کرد: در حال حاضر که برگزاری مراسم‌های عروسی منتفی است، خانواده‌ها باید از این فرصت استفاده کنند؛ خانواده‌هایی بوده‌اند که در این شرایط برای ازدواج جوانان‌شان مراسمی بسیار ساده، با حضور اقوام درجه یک و با رعایت مسائل بهداشتی برگزار کردند؛ در واقع اگر والدین هزینه مراسم عروسی را به جوانان بدهند این کمک بزرگی به جوانان است تا در زندگی از آن استفاده کنند.

ابتکار با بیان اینکه کرونا این برکت را داشته تا تشریفات به حداقل برسد، گفت: مهم‌ترین مسئله این است که دو جوان علاقه‌مند به یکدیگر با هم ازدواج و زندگی کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین درباره خانواده‌هایی که باوجود ویروس کرونا و تاکید وزارت بهداشت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنان برای برگزاری مراسم‌های عروسی در این روزها پافشاری دارند، گفت: سلامتی مهم‌تر از هر مسئله‌ای است. هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که با برگزاری مراسم در این روزها هیچ خطری برای مهمانانش وجود ندارد. این ویروس بسیار پرخطر است و چنین ریسک‌هایی ارزش ندارد. شادی لزوما به تعداد مهمانان و تشریفات نیست. خانواده‌هایی که اصرار بر برگزاری مراسم دارند باید در فرصتی مناسب مراسم عروسی را برگزار کنند. در حال حاضر تهدیدات بسیار جدی است و ارزش این را ندارد که جان دیگران را به خاطر شادی زودگذر در معرض تهدید قرار دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.