نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر با طراحی و ساخت جنگنده گام‌های جدیدی را برای پیشرفت و ارتقای توان عملیاتی خود برداشته است. این نیرو همچنین چندسالی است که به حوزه هواپیماهای بدون سرنشین نیز ورود کرده که ساخت پهپاد کمان۱۲ محصول همین رویکرد است.

برای اطلاع از چندوچون کارهای انجام‌شده طی چند سال اخیر در نهاجا با امیر سرتیپ حمید واحدی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش به گفتگو نشستیم.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

وقتی انقلاب شد در بحبوحه جنگ، یکی از فرماندهان نزد امام می‌روند و می‌گویند "ما چند روز دیگر بیشتر توان پرواز نداریم"، امام فرمودند "بروید کار خودتان را بکنید."، دوره سختی بود که الحمدلله نیروی هوایی توانست با سربلندی آن را پشت‌سر بگذارد.

یک بار سردار کارگر برای من می‌گفتند "زمانی که ما در جبهه به مشکل می‌خوردیم غرش جنگنده‌های ارتش به ما روحیه می‌داد". نیروی هوایی در دفاع مقدس در پشتیبانی از نیروها و بمباران‌ها پای کار بود.

در زمان جنگ دستور تشکیل جهاد خودکفایی در نیروی هوایی توسط آقا صادر شد. شهید ستاری هم مجتمع اوج را برای بازسازی هواپیماها ایجاد کردند.

نیروی هوایی با کمک صنعت داخلی و وزارت دفاع و همچنین با استفاده از نخبگان کار را جلو برد. برخی اوقات نخبگان عزیز با هزینه بسیار کم دانش خود را در اختیار نیروی هوایی قرار دادند. گلوگاه ما در قطعات حساس بود که جهاد و صنعت پای کار آمدند و این گلوگاه‌ها را برطرف کردند و نیروی هوایی امروز بسیار سرحال‌تر از زمان جنگ است.

امروز دانش کارکنان فنی و خلبانان نیروی هوایی بسیار بالا رفته است. در حوزه اورهال، هر هواپیمایی زمان خاصی برای تعمیر اساسی دارد. این کار را در گذشته مستشاران خارجی انجام می‌دادند و امروز کلیه اورهال‌های هواپیماهای شکاری و ترابری با همکاری وزارت دفاع و متخصصان نیروی هوایی در حال انجام است، به‌خصوص در هواپیمای سی۱۳۰، وزارت دفاع پروژه‌ای را تحت عنوان پروژه شهید ستاری پیاده کرده است که بسیاری از امکانات این هواپیما را بِروز کرده است.

دنیایی علم و تجربه پشت‌سر این اورهال و تعمیرات اساسی وجود دارد، نمونه آن هم تحویل‌گیری ۸ فروند هواپیما بود که توسط وزارت دفاع انجام شد.

* با توجه به اینکه صنعت هوایی به‌سرعت در حال پیشرفت است نیروی هوایی ما هم باید هواپیماهای خود را متناسب با نیازهای روز ارتقا دهد، به‌خصوص در حوزه تسلیحات دورایستای سرکوب پدافند هوایی که امروز هم خیلی مطرح است. البته نیروی هوایی اخیراً به حوزه بمب‌های برد بلند مانند یاسین ورود کرده است اما به‌نظر می‌رسد این مسیر باید با سرعت بیشتری ادامه یابد، در این زمینه چه برنامه‌هایی مدنظر است؟

امیر واحدی: نیروی هوایی باید با علم روز پیش رود. ما در حال ارتقای هواپیماهای نهاجا خصوصاً در حوزه راداری هستیم و در این زمینه پیشرفت بسیار خوبی کردیم.

روی اف‌ــ‌۴، اف‌ــ‌۵ و طرحی هم روی اف‌ــ‌۱۴ داشتیم که الحمدلله خوب هم جواب داده است، علاوه بر این، نیروی هوایی با کمک صنعت وارد حوزه ساخت هواپیما هم شده است، هواپیماهای صاعقه که یک اسکادران آن در تبریز مستقر است نمونه‌ای از این تلاش‌ها است، علاوه بر این هواپیمای جت آموزشی یاسین را داریم که سال گذشته رونمایی شد و یک هواپیمای تماماً ایرانی است که بنا داریم این هواپیما را هم به‌عنوان هواپیمای آموزشی و هم جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی توسعه دهیم.

اخیراً هم سه فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش تحویل شد که این هواپیما هم تمام سیستم اویونیک و رادارش بِروز شده است، البته این تنها شروع کار است.

یکی دیگر از کارهایی که در حال دنبال کردن آن هستیم رادارگریز شدن انواع هواپیماها است که موفقیت‌های خیلی خوبی در این حوزه داشتیم اما منتظر هستیم تا تست‌های نهایی آن انجام شود و بعد رونمایی کنیم.

در خصوص بمب و تسلیحات، صنعت ما به‌کمک نیروی هوایی پیشرفت بسیار خوبی در حوزه بمب‌های دورایستا داشته که بسیار خوب هم جواب داده است، همچنین موشک‌های بسیار خوبی در کشور در حال تولید است، برای مثال موشک سایدواندر جنگنده اف‌ــ‌۵ تنها ۵ مایل برد داشت که امروز برد آن را به ۸ تا ۱۲ مایل رسانده‌ایم که در درگیری‌های هوایی بسیار مؤثر است. سال گذشته رزمایشی اجرا کردیم که در آن از تجهیزات تماماً ایرانی استفاده کردیم که این مایه افتخار است.

* ما امروز شاهد هستیم که یکی از تکنیک‌های متداول برای سرکوب پدافند هوایی استفاده از بمب و موشک‌های دورایستا است که این امکان را فراهم می‌کند تا بدون داخل شدن هواپیما در رینگ پدافندی دشمن، تجهیزات و رادارهای پدافندی را مورد اصابت قرار دهد، در این حوزه در نهاجا کاری را دنبال کرده‌اید؟

امیر واحدی: ما هم سرمایه‌گذاری سنگینی روی این موضوع کرده‌ایم که بتوانیم به‌صورت بومی به این فناوری برسیم، این کار در صنعت در حال پیگیری است تا بتوانیم هم از هوایپماهای جنگ الکترونیک بهره‌برداری کنیم و هم از تجهیزات دورایستا، البته امروز در نیروی هوایی تجهیزات بسیار پیشرفته جنگ الکترونیک روی یکی از هواپیماهای ما نصب شده است و در حال استفاده از آن هستیم.

* سال ۹۷ جنگنده کوثر رونمایی شد و از همان موقع شبهاتی درباره آن مطرح شد، چرا نیروی هوایی به‌سراغ پلت‌فرم اف‌ــ‌۵ رفت و این کار روی سایر پلت‌فرم‌های موجود در نیروی هوایی صورت نگرفت؟

امیر واحدی: در این باره حتی برخی افراد داخل کشور هم به ما گفتند که "شما اف‌ــ‌۵ را رنگ کرده‌اید."، اما وقتی آمدند و از نزدیک دیدند متوجه شدند کوثر ربطی به اف‌ــ‌۵ ندارد، در حقیقت سیستم اویونیک این هواپیما بومی‌سازی شده و موتورهای آن نیز در داخل طراحی و تولید شده است که تراست آن این‌قدر خوب است که خلبانان ما می‌گفتند "برک‌های ما باید قوی‌تر باشد."

این را که چرا روی این هواپیما کار شد حقیقتاً من تفکر صنعتگران را نمی‌دانم اما کوثر یک هواپیمای صفر تا صد ایرانی است و ما به آن افتخار می‌کنیم و این تازه آغاز راه است تا ما به نقطه مطلوب برسیم. ما باید تلاش کنیم تا تدابیر حضرت آقا مبنی بر ایجاد نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی را تحقق بخشیم.

* آیا قرار است هواپیمای کوثر در نقش یک هواپیمای آموزشی باقی بماند یا قرار است در نقش پشتیبانی نزدیک هم عمل کند؟ اگر این‌طور است آیا این هواپیما توانمندی استفاده از انواع مهمات هدایت‌شونده را دارد؟

امیر واحدی: رادار این هواپیما بسیار پیشرفته است و قرار است موشک‌های هدایت‌شونده روی این هواپیما نصب شود و تلاش می‌کنیم تا تجهیزات بومی روی کوثر نصب شود. ما به انواع هواپیماها با برد و کاربردهای مختلف احتیاج داریم که جنگنده کوثر یکی از آنها است.

* چند سالی است که نیروی هوایی در حوزه پهپادی وارد شده است، چه اهدافی از ورود به این حوزه ترسیم شده است و تاکنون چه موفقیت‌هایی داشتید؟

امیر واحدی: ما به این نتیجه رسیدیم که باید از تجهیزات پهپادی هم استفاده کنیم در نتیجه یک دانشکده پهپادی تأسیس کردیم که الآن تمام آموزش پهپاد در نیروی هوایی انجام می‌شود.

با تدبیر فرمانده کل ارتش این مسئولیت به نیروی هوایی واگذار شد. ما کارهایی که با پهپاد انجام دادیم کارهای بسیار بزرگی است. ما با پهپاد کرار بمب ۵۰۰پوندی شلیک کردیم و خیلی هم موفقیت‌آمیز بوده است. الآن هم در تلاشیم تا این بمب نقطه‌زن شود. پهپاد ابابیل۳ را هم به راکت مجهز کردیم که تست آن هم موفقیت‌آمیز بوده است.

از طرف دیگر روی بمب‌های هوشمند قائم ۱ و ۵ کار می‌کنیم که از پهپادهای ابابیل و کمان شلیک می‌شوند. امروز سیستم‌های پیشرفته‌ای در حوزه هدایت و کنترل و همچنین لینک‌های ارتباطی کمان۱۲ به‌کار گرفته‌ایم که این لینک از پرش‌های فرکانسی خیلی بالایی بهره می‌برد و قابلیت حمل محموله‌های شناسایی جنگالی و مهمات را دارد. این پهپاد با مداومت پرواز ۱۰ ساعت برد ۱۵۰۰کیلومتری دارد.

یک پهپاد جدید هم به‌نام آرش را (ساخت وزارت دفاع) به‌زودی تحویل می‌گیریم که گردان آن را هم تشکیل داده‌ایم.

* ازجمله جنگنده‌های خوبی که در نیروی هوایی وجود دارد، میراژ اف‌ــ‌۱ است، اما هیچ‌گاه این هواپیما علی‌رغم اینکه برخی اخبار از نصب تسلیحات به‌روی آن منتشر شده، ولی هیچ‌گاه مسلح دیده نشده است و همین موضوع شبهاتی را ایجاد کرده است که نیروی هوایی توان نصب سلاح روی این جنگنده را ندارد، این جنگنده از حیث توان رزم در چه وضعیتی قرار دارد؟

امیر واحدی: پیشرفت‌های خوبی روی این جنگنده کرده‌ایم. ما در حوزه‌ای تا به نتیجه صددرصد نرسیم نباید اعلام کنیم. تجیهزات بسیار خوبی روی میراژ نصب کرده‌ایم که زمانی که مسئولان به نتیجه رسیدند حتماً رسانه‌ای می‌کنیم. ان‌شاءالله فکر کنم تا پایان سال مقداری از این مهمات را رونمایی و در رزمایش‌ها استفاده می‌کنیم. این هواپیما مأموریت دریایی دارد و یکی از آیتم‌های مورد استفاده آن همین مأموریت دریایی است. 

* آیا نیروی هوایی به‌دنبال هواپیمای رادار پرنده هم هست؟

امیر واحدی: هرچه در علم روز دنیا است مورد نیاز ما هم هست، روی این موضوع هم فکر شده است و باید برای این نیاز نیز کاری انجام دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.