طراحی مخفی‌شده در زیر یکی از نقاشی‌های پیکاسو/عکس

زیر یکی از تابلوهای نقاشی آبستره پابلو پیکاسو یک طرح اولیه دیگر به قلم او پیدا شده است. تابلوی مورد نظر یکی از کارهای طبیعت بی‌جان شناخته شده این نقاش بزرگ است، اما این طراحی ابتدایی کشیده شده روی آن تاکنون از نظرها مخفی مانده بود.

در چند روز گذشته تیمی از انستیتو هنر شیکاگو در حال کار روی این تابلو و آنالیزی عمیق آن و جستجو در لایه‌های مختلف نقاشی و امتحان برخی چروک‌های آن بودند. این تحقیقات آن ها را به سوی استفاده از اشعه فرو سرخ و عکسبرداری با اشعه ایکس کشاند و همین موضوع باعث کشف این طرح اولیه مخفی در زیر نقاشی شد.

در این طراحی اولیه‌، پابلو پیکاسو یک شی پارچ مانند، یک ماگ و شی‌ای مستطیلی که احتمالا روزنامه باشد، کشیده است. این اجسام روی پایه‌ای صندلی مانند قرار دارند.

شایان ذکر است که استفاده مجدد از بوم نقاشی امری مرسوم در میان هنرمندان است و پابلو پیکاسو به کرات این کار را در طول عمر حرفه‌ای خود انجام داده است. البته در بیشتر مواقع این آرتیست به طور مستقیم روی طراحی خود نقاشی می‌کرده و باعث می‌شد طراحی بخشی از تابلوی نهایی شود.

این محققان هنری دریافته‌اند پیکاسو در این تابلو روی طراحی خود را با یک لایه رنگ سفید کلفت پوشانده و سپس روی آن طبیعت بی جان را نقاشی کرده است. تیم تحقیق در بیانیه خود در این باره نوشتند: این موضوع امری غیر معمول در رویه کاری پیکاسو به حساب می‌آید چرا که او به طور معمول روی طراحی و ترکیب‌بندی اولیه خود به طور مستقیم نقاشی می‌کرده و این باعث می‌شده است طراحی اولیه در اثر نهایی حضور و تاثیرگذاری داشته باشد.

از آنجا که پیکاسو این طراحی اولیه را با رنگ سفید پوشانده، تاکنون اثری از آن کشف نشده بود و این گمانه را مطرح کرده است که احتمالا این هنرمند از نتیجه کار راضی نبوده و نمی‌خواسته است یک بوم مرغوب را حرام کند.

اگرچه تیم تحقیق درباره چرایی این کار پیکاسو دچار شبهه هستند، اما تقریبا مطمئن هستند این طراحی اولیه هم کار خود او بوده و بسیار به دیگر قلم زدن‌های اولیه دیگر او شبیه است. بسیاری از این طراحی‌های ابتدایی پیکاسو در موزه هنر گوتنبرگ سوئد قرار دارند.

بررسی با اشعه ایکس و نور فرو سرخ علاوه بر کشف این طراحی باعث مشخص شدن نقاط ترمیم شده‌ی این نقاشی نیز شده است؛ یعنی جاهایی که قبلا دچار ترک شده و در ترمیم با رزین پر شده‌اند. این محققین قصد دارند این رزین‌ها را خارج کرده و جای خالی آن را با رنگ پر کنند که این موضوع باعث نتیجه نهایی باکیفیت‌تری خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.