تدروس آدهانوم، در پیام خود گفت: ما در ماه های آینده به مقاومت، صبر، فروتنی و سخاوتمندی بیشتری نیاز خواهیم داشت. ما چیزهای زیادی از دست داده ایم، اما نمی توانیم امید را از دست بدهیم. اکنون زمان تجدید تعهد ما برای توانمند سازی جوامع، سرکوب زنجیره انتقال، نجات جان انسان، تسریع در تحقیقات و رهبری سیاسی و اخلاقی است. زمان آن فرا رسیده است که همه کشورها تعهد خود را نسبت به پوشش جهانی بهداشت به عنوان سنگ بنای توسعه اجتماعی و اقتصادی و ساختن جهانی ایمن تر، عادلانه تر، سبزتر و فراگیرتر تجدید نمایند.

وی در این پیام با اشاره به اینکه شش ماه از زمان دریافت اولین گزارش از خوشه موارد مبتلا به پنومونی ناشی از علت ناشناخته در چین می گذرد، نوشت: ششمین ماه شیوع این بیماری با رسیدن به ۱۰ میلیون مورد مبتلا و ۵۰۰ هزار مرگ و میر همزمان شده است. اکنون لحظه ای است که همه ما می توانیم به پیشرفتی که داشته ایم و درس‌هایی که آموخته ایم، تأمل کنیم و به انجام هر کاری برای نجات زندگیمان، توصیه کنیم.

متن پیام مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به این شرح است:

«هیچ‌کدام از ما نمی توانست تصور کند چگونه دنیا و زندگی ما توسط این ویروس جدید به آشفتگی کشیده می شود. این همه گیری بهترین و بدترین جنبه های بشریت را به ارمغان آورده است. در سرتاسر جهان شاهد اعمال دلگرم کننده، انعطاف پذیری، ابتکار، همبستگی و مهربانی هستیم. همچنین نشانه هایی از انگ، اطلاعات نادرست و سیاسی شدن همه گیری مشاهده کرده ایم.

در چند ماه گذشته، سازمان جهانی بهداشت و شرکای آن بی وقفه تلاش کرده اند تا از همه کشورها برای آمادگی و پاسخ به این ویروس جدید حمایت کنند. امروز این سازمان یک جدول زمانی به روز و دقیق پاسخ به کووید ۱۹ را در وب سایت خود منتشر می نماید، بنابراین همه می توانند نگاهی به آنچه در شش ماه گذشته در رابطه با پاسخ به این بیماری اتفاق افتاده است، داشته باشند. این طیف وسیعی از فعالیت های این سازمان برای متوقف کردن انتقال بیماری و نجات جان انسان‌ها را نشان می دهد. با محققان، پزشکان و متخصصان همکاری کرده ایم تا علوم در حال تحول را گرد هم آورده و آن را به شکل راهنما تبدیل کنیم. میلیون ها نفر از کارکنان بهداشتی از طریق بستر یادگیری آنلاین OpenWHO.org در دوره ها ثبت نام کرده اند.

همچنین سه فعالیت بزرگ همبستگی نوآورانه انجام شد: کارآزمایی بالینی در سطح جهان را راه اندازی کردیم، تا سریعاً پاسخی پیدا کنیم که کدام داروها مؤثر هستند. خطوط ویژه پرواز را برای ارسال میلیون ها دستگاه تست و تجهیزات محافظت شخصی به بسیاری از کشورها ایجاد کردیم. سامانه ای جهت دریافت کمک های داوطلبانه جهت پاسخ به کووید ۱۹ و ارسال به کشورهای نیازمند ایجاد کردیم که بیش از ۲۲۳ میلیون دلار آمریکا از سوی حامیان به این سامانه انتقال یافته است.

با اتحادیه اروپا و شرکا در زمینه راه اندازی شتاب دهنده ACT (دسترسی به ابزارهای مورد نیاز کووید ۱۹) همکاری کردیم، تا اطمینان حاصل شود که واکسن پس از تهیه، در دسترس همگان به ویژه افراد در معرض خطر است. روز جمعه پروژه سرمایه گذاری شتاب دهنده ACT راه اندازی شد که تخمین می زند بیش از ۳۱ میلیارد دلار آمریکا برای تسریع در توسعه، تخصیص عادلانه و تحویل واکسن ها، ابزار های تشخیصی و درمانی تا پایان سال آینده مورد نیاز است.

آخر هفته، WHO مفتخر به شرکت در کنفرانس «تعهد هدف جهانی: اتحاد برای آینده ما»  بود که توسط کمسیون اروپا و شهروندان جهان برگزار شد. این رویداد منابع جدیدی را برای پاسخگویی به بیماری همه گیر کووید ۱۹ در سطح جهان، از جمله حمایت از شتاب دهنده ACT، بسیج کرد. اگرچه واکسن ابزاری مهم درازمدت برای کنترل این بیماری خواهد بود، اما برای نجات جان انسان ها، پنج اولویت وجود دارد که هر کشور باید در حال حاضر روی آن متمرکز شود.

اول، جوامع را توانمند کنید. همه افراد باید درک کنند که درمانده نیستند. کارهایی وجود دارد که همه باید برای محافظت از خود و دیگران انجام دهند. سلامتی در دستان شماست. این شامل فاصله فیزیکی، بهداشت دست، پوشاندن دهان هنگام سرفه، در خانه ماندن در صورت احساس بیماری، استفاده از ماسک در صورت لزوم و به اشتراک گذاری اطلاعات فقط از منابع معتبر است. شما ممکن است در گروه کم خطر قرار داشته باشید، اما انتخاب هایی که می کنید، می تواند تفاوت زندگی و مرگ برای شخصی دیگر باشد.

دوم، جلوگیری از انتقال. حتی اگر کشورها هیچ مورد یا خوشه ای از موارد ابتلا یا انتقال در سطح جامعه نداشته باشند، مراحلی وجود دارد که همه کشورها می توانند برای سرکوب شیوع ویروس انجام دهند. اطمینان حاصل کنید که کارکنان بهداشتی به آموزش و تجهیزات محافظ شخصی دسترسی دارند. نظارت بر یافتن موارد جدید را بهبود ببخشید. مهمترین مداخله برای شکستن زنجیره انتقال لزوماً یک فناوری پیشرفته نیست و می تواند توسط طیف گسترده ای از متخصصان انجام شود. ردیابی و قرنطینه نزدیکان بیمار یکی از راه های موثر برای شکستن زنجیره انتقال است. بسیاری از کشورها در واقع از متخصصان حوزه ای غیر از بهداشت برای انجام ردیابی تماس استفاده کرده اند.

سوم، نجات جان افراد. شناسایی زود هنگام و مراقبت های بالینی جان افراد را نجات می دهد. تهیه اکسیژن و دگزامتازون برای مبتلایان در شرایط حاد و بحرانی جان فرد را نجات می دهد. توجه ویژه به گروه های پرخطر، از جمله افراد سالخورده در مراکز نگهداری طولانی مدت موجب نجات جان افراد می شود.

ژاپن این اقدام را انجام داده است.  این کشور یکی از بالاترین جمعیت سالمندان در جهان را دارد، اما میزان مرگ و میر آن پایین است و دلیل آن چیزی است که این سازمان توصیه کرده است، بسیاری از کشورها می توانند این کار را انجام دهند و جان افراد را نجات دهند.

چهارم، تحقیق را تسریع کنید. اکنون در مورد این ویروس چیزهای زیادی آموخته ایم، اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که نمی دانیم و هنوز ابزارهایی لازم داریم. در این هفته جلسه دوم را برای ارزیابی پیشرفت در تحقیقات و توسعه و ارزیابی مجدد اولویت های تحقیق برای مرحله بعدی این همه گیری تشکیل خواهیم داد.

پنجم، رهبری سیاسی. بارها گفتیم که وحدت ملی و همبستگی جهانی برای اجرای یک استراتژی جامع برای سرکوب انتقال، نجات جان انسان‌ها و به حداقل رساندن تأثیر اجتماعی و اقتصادی این ویروس ضروری است.

مهم نیست که یک کشور در چه مرحله ای قرار دارد؛  این پنج اولویت، اگر به طور مداوم و منسجم عمل شود می تواند موجبات بازگشت را فراهم کند.  WHO تمام توان خود در جهت خدمت به کشورها با علم، همبستگی و راه حل ها ادامه خواهد داد. سوال مهمی که همه کشورها طی ماه های آینده با آن روبرو خواهند شد نحوه زندگی با این ویروس است. این تغییری در جامعه است که بعد از این ایجاد می شود.  

بسیاری از کشورها اقدامات بی سابقه ای را برای سرکوب انتقال و نجات جان افراد انجام داده اند. این اقدامات در کاهش سرعت انتشار ویروس موفقیت آمیز بوده است. اما هیچ یک کاملا مانع آن نشده است.

برخی از کشورها در حالی که شروع به بازگشایی دوباره فعالیت های اقتصادی و جوامع خود کرده اند، مجددا در حال افزایش موارد ابتلا هستند. بیشتر افراد مستعد هستند. ویروس هنوز فضای زیادی برای انتقال دارد. همه ما می خواهیم این موضوع به پایان برسد. همه ما می خواهیم زندگی خود را ادامه دهیم. اما واقعیت تلخ این است: این همه گیری به پایان نزدیک نیست. اگرچه بسیاری از کشورها پیشرفت هایی داشته اند، اما در سطح جهان همه گیری در حال افزایش است. همه ما درگیر این موضوع هستیم و راه طولانی در پیش داریم.

ما در ماه های آینده به مقاومت، صبر، فروتنی و سخاوتمندی بیشتری نیاز خواهیم داشت. ما چیزهای زیادی از دست داده ایم، اما نمی توانیم امید را از دست بدهیم. اکنون زمان تجدید تعهد ما برای توانمند سازی جوامع، سرکوب رنجیره انتقال، نجات جان انسان، تسریع در تحقیقات و رهبری سیاسی و اخلاقی است. زمان آن فرا رسیده است که همه کشورها تعهد خود را نسبت به پوشش جهانی بهداشت به عنوان سنگ بنای توسعه اجتماعی و اقتصادی و ساختن جهانی ایمن تر، عادلانه تر، سبزتر و فراگیرتر تجدید کنند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.