بنابر اعلام نیویورک‌تایمز، «خوان مارسه» نویسنده نامدار اسپانیایی که در سال ۲۰۰۸ جایزه «سروانتس» مهم‌ترین جایزه ادبی اسپانیایی را به خود اختصاص داده بود در سن ۸۷  سالگی درگذشت.

رمان «آخرین بعد از ظهر با ترزا» مهم‌ترین اثر این نویسنده در سال ۱۹۶۵ منتشر شد. این کتاب شرح  سرگذشت ناگوار پسری جوان از طبقه کارگر است که می‌خواهد دختری ثروتمند اهل بارسلونا را بدست آورد.

«مارسه» که خود اهل بارسلونا بود موفقیتش را با خلق رمان‌هایی با موضوعات تحولات اجتماعی اسپانیا در اواخر قرن بیستم ادامه داد.

بلافاصله بعد تولد «مارسه» در سال ۱۹۳۳، مادرش درگذشت و به دنبال این اتفاق سرپرستی او به خانوده‌ای دیگر واگذار شد. «مارسه» مدرسه را در سن ۱۳ سالگی ترک کرد، اما نویسندگی را با انتشار برخی از آثارش در یک مجله سینمایی و از سن ۱۴ سالگی آغاز کرد. یکی از همین داستان‌ها برنده یک جایزه ادبی شد.

او در سن بیست و چهار سالگی و در دوران خدمت سربازی نگارش نخستین رمانش را آغاز کرد.

این رمان با عنوان «حبس‌شده با یک اسباب‌بازی» در سال ۱۹۵۸ منتشر شد و به فهرست نهایی جایزه ادبی «بیبلیوتکا» یکی از معتبرترین جوایز ادبی اسپانیایی راه یافت؛ او همچنین در سال ۱۹۷۸  برای رمان دیگری برنده جایزه «پلانتا» شد.

آثار ادبی او از سوی بسیاری از نویسندگان از جمله «ماریو وارگاس» و «مایکل دل کاسیلو» به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار اسپانیایی‌زبان اخیر تقلی شده است.

برخی از آثار این نویسنده مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.