روزنامه "وال استریت ژورنال " روز شنبه نوشت: در حالی‌که مقامات عربستان هنوز به دلیل اتهام فساد و غارت امول عمومی، خواستار استرداد الجبری که هم‌اکنون در تبعید اجباری در کانادا اقامت دارد، هستند، گزارش مبسوطی از پول‌های زیادی که باید برای منافع خارجی عربستان توسط الجبری زمانی‌که او دست راست بن نایف ولیعهد و وزیر کشور سابق سعودی بود، خرج می‌شد را منتشر کرده است.  

به نوشته این روزنامه، عربستان به یکی از دوستان الجبری ماموریت داده تا قبل از صدور حکم دستگیری وی و ابلاغ این حکم به پلیس بین‌الملل (اینترپول) ، او را برای بازگشت به ریاض قانع کند. 

این روزنامه به نقل از خانواده الجبری نوشته که او اسرار خانواده سلطنتی عربستان را می‌داند و به همین دلیل ریاض می‌خواهد او را برگرداند و "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی به دلیل اختلافاتی که با وی در مورد جنگ یمن و دیگر درگیری‌ها دارد، قصد انتقام‌گیری شخصی از الجبری را دارد. 

در همین حال روزنامه یاد شده به نقل از مقامات سابق و فعلی کشورهای غربی نوشته است آن‌ها (غربی‌ها) بیم آن را دارند که درگیری بین ریاض و الجبری، اطلاعات حساسی را درباره عملیات علیه تروریسم را فاش کند و مقامات آمریکایی معتقدند که بن سلمان از تحقیقات فساد برای پیگیری مخالفان یا رقبای خود استفاده می‌کند. 

وال استریت ژورنال تاکید کرد که از اسنادی اطلاع یافته که وجود یک شبکه با میلیاردها دلار را نشان می‌دهد که مسئولان بزرگ دولتی عربستان به هنگام تلاش برای نفوذ کشور در خارج بر آن تاثیر گذاشته‌اند. 

یکی از نزدیکان سعد الجبری که توسط مقامات سعودی تحت تعقیب قرار دارد، ۲ بار در " بوستون " و " تورنتو "  جایی که در تبعید اجباری زندگی می‌کند، با او ملاقات کرده و سعی کرد تا او را مجبور به سفر به ترکیه کند، جایی که او نیز دارای املاک و مستغلات است و می‌تواند نزدیک خانواده‌اش باشد.   

این روزنامه به نقل از یکی از نزدیکان الجبری نوشت که وی در دیدارهایی که پیش از این با او برای ترغیب به بازگشت به عربستان داشته است [ الجبری ] از  بن سلمان ولیعهد سعودی آزادی دو پسر خود را درخواست کرده است، اما به وی اطلاع داده شده که در صورت بازگشت، پرونده او حل خواهد شد. 

این روزنامه خاطرنشان کرد که الجبری علاوه بر اینکه بازوی بن نایف بود و روابط گسترده‌ای با اعضای خاندان سعودی داشت، روابط نزدیکی نیز با غرب برقرار کرده بود و به عنوان اصلی‌ترین رابط بین آمریکا و مقامات عربستان در زمینه مبارزه با تروریسم فعالیت می‌کرد. 

علاوه بر این، خصومت مستقیم بن سلمان با الجبری به دلیل موضع گیری درباره جنگ یمن است و همه اینها دلایلی است که باعث می‌شود ولیعهد سعودی، الجبری را در صدر لیست مخالفان خود قرار دهد. 

با این حال، بر اساس آنچه روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کرده است، تاکنون بودجه عظیمی با عنوان " مبارزه با تروریسم " که تحت کنترل الجبری بود، مورد سوء استفاده قرار گرفته است. 

بخشی از گزارش روزنامه که جزئیات تحقیقات مقامات عربستان را زیر نظر داشته و مقامات اطلاعاتی غربی آن‌ها را تایید می‌کنند، نشان می‌دهد که میلیاردها دلار توسط عربستان برای اهداف مختلفی از جمله پرداخت پول به مخبرین و رهبران خارجی مانند "عمر البشیر" رئیس جمهوری برکنار شده سودان و خرید تجهیزات پلیسی و تلفن‌های امنیتی هزینه شده است. علاوه بر تحمیل هزینه‌های دو برابری به دولت برای عقد قرارداد با شرکتهای بزرگ غربی مانند " اینترنشنال بیزنس ماشین گروپ " و " اوراکل گروپ "، الجبری از حساب‌های خارجی برای انتقال وجه از طریق بانک‌های اصلی غربی استفاده کرده است. 

در همین حال حامیان الجبری که این روزنامه بطور دقیق آن‌ها را معرفی نکرد، این اتهامات را رد و ادعا می‌کنند که فعالیت این سیستم در عربستان طبق معمول انجام می‌شود و همه کارهای الجبری با حمایت بن نایف (ولیعهد سابق) انجام شده است. 

این روزنامه بیان کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا  از جریان‌های مالی این شبکه در حمایت از قبایل در غرب عراق گرفته تا سودان، اندونزی و حتی شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی، آگاه بودند. همه اینها توسط الجبری انجام و از طریق صندوق ویژه وزارت کشور سعودی که هزینه‌ تلاش‌های "ضد تروریسم" و پاداش‌های شخصی کارگران در این چارچوب را جمع می‌کرد، نظارت می‌شد. علاوه بر این، الجبری همچنین از شرکت‌های مرتبط با خانواده‌اش سود می‌برد و با تامین‌کنندگان اسلحه آمریکایی برای وزارت کشور عربستان همکاری داشته و همه اینها در چارچوب برنامه "ضد تروریسم" انجام شده است.  

این روزنامه به نقل از مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکایی و اروپایی نوشت که تحقیقات عربستان درباره الجبری، رازهای حساس آمریکا و عربستان در قالب عملیات علیه تروریسم را فاش می‌کند و آن‌ها می‌ترسند که ممکن است یکی از طرفین یا هر دو آن‌ها برای تقویت موضع خود، چنین اسراری را فاش کنند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.