«حسن سالم» عضو پارلمان عراق، امروز (یک‌شنبه - ۱۲ ژوئیه) با اشاره به نقض حاکمیت عراق نتیجه شکاف و چند دستگی داخلی کشور در روند سیاسی است، گفت که دولت عراق باید دستور قضایی بین‌المللی برای دستگیری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل ترور «ابومهدی المهندس» نائب رئیس‌ سازمان الحشد الشعبی و سپهبد قاسم سلیمانی صادر کند.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی طی یک مصاحبه تلویزیونی گفت: دولت عراق باید حکم بازداشت بین‌المللی ترامپ را به دلیل ترور شهیدان المهندس و سلیمانی صادر کند. سکوت قابل توجیه نیست و خیانت و مزدوری برای واشنگتن محسوب می‌شود.

این نماینده عراقی افزود: این مواضع شرم‌آور دولت در قبال نقض حاکمیت عراق از سوی آمریکا و ترکیه، مایه تاسف است و این نقض‌های حاکمیتی، نتیجه شکاف و چنددستگی داخلی در روند سیاسی کشور است.

وی توضیح داد: اگر دولت موضعی شجاعانه در قبال نقض حاکمیت عراق اتخاذ نکند، کشور به سوی ناکجا خواهد رفت و مسئولیت خون شهیدان المهندس و سلیمانی بر گردن دولت کنونی است.

دیروز نیز  ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق طی بیانیه‌ای از دولت عراق خواست در ارائه شکایت رسمی به سازمان ملل درباره ترور «ابومهدی المهندس» نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق تسریع کند.

در این بیانیه آمده است: «محکومیت اقدام آمریکا در استفاده از هواپیماهای شناسایی برای ترور شهید قاسم سلیمانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل اتفاقی مثبت بود و امیدواریم که سازمان ملل مواضع شجاعانه‌تر در مقابله با گستاخی آمریکا در نقض حاکمیت کشورها و انجام مکرر عملیات های خصمانه اتخاذ کند».

این ائتلاف از پارلمان عراق خواست کمیته‌ای متشکل  از کمیسیون‌های روابط خارجی و دادگستری برای پیگیری اقدامات دولت و شکایت آن در سازمان ملل تشکیل دهد و در غیر این صورت دولت مسئول کوتاهی در قبال خون پاک عراقی‌هایی است که  با دفاع از حاکمیت عراق، دشمنان این سرزمین را متحمل شکست کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.