سورنا ستاری در مراسم رونمایی از احراز هویت الکترونیک، گفت: در گذشته ما با شرکتهایی سر و کار داشتیم که فیزیک داشته‌اند، ماشین‌آلات داشته‌اند و این موارد پایه قیمت گذاری آن شرکت‌ها بوده است اما قتصاد ما مواجه با شرکت‌های جدیدی شده که در گذشته وجود نداشته است و در شرایط جدید، قیمت گذاری شرکت‌ها سخت شده است.

وی ادامه داد: شرکت فیسبوک با ۲۱ میلیارد دلار توانست شرکت واتس‌اپ را در حالی خریداری کند که با بیش از ۴۰ نفر پرسنل حتی ملکی که در آن حضور داشتند نیز برای خود شرکت نبود. جای سوال این مطرح است که این ارزش گذاری به چه صورتی انجام شده است؟

ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود، چالش اقتصاد ایران

معاون علمی و فنی ریاست جمهوری ادامه داد: ارزش گذاری چالش بزرگی برای اقتصادی است که به این مسائل زیاد فکر نکرده است بنابراین باید برای ارزش گذاری دارایی‌های غیر مشهود فکری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ شرکت دانش بنیان با ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در تابلو بورس وجود دارد کار دو شرکت دیگر نهایی شده و حدود ۱۵ شرکت دیگر نیز تأیید اولیه را گرفته اند.

ستاری اظهار داشت: ما در بحث دارایی‌های نامشهود چالش داریم چرا که این کار، کاری بسیار سخت است به عنوان نمونه یک بشکه نفت نهایتاً ۵۰ دلار است در حالی که یک شیشه عطر ۱۰۰ دلار خریداری می‌شود و این ارزش افزوده دانش و نوآوری است.

آپارات جز ۷۰ سایت برتر دنیا قرار دارد

معاون علمی و فنی ریاست جمهوری بیان کرد: شرکتی مانند آپارات بین ۷۰ سایت برتر دنیا قرار دارد آن وقت چگونه می‌توان برای دارایی نامشهود این شرکت قیمت گذاری کرد؟

ستاری ادامه داد: ما نهمین زبان اینترنت هستیم و تعداد پیج‌های فارسی زبان چندین برابر پیج‌های به عنوان نمونه عرب زبان است در حالی که جمعیت ایران به نسبت آنها بسیار کمتر است
معاون علمی ریاست جمهوری گفت: صندوق‌های VC نیز وارد بورس شده و روند تأسیس شأن رونق گرفته است. استارتاپ‌ها به صندوق‌های VC نیاز بالایی دارند. کار استارتاپ ها با وام جلو نمی‌رود بلکه آنها با صندوق‌ها VC رشد می‌کنند.

ورود سه صندوق تأمین مالی جمعی به بورس

وی ادامه داد: تأمین مالی جمعی نیز فرصت خوبی است تاکنون چهار صندوق در بورس پذیرفته شده و سه عدد هم اضافه خواهد شد. تأمین مالی جمعی یک فرهنگ جدیدی است که باید در سرمایه گذاری کشور بیشتر شود.

ستاری درباره فرصت سجام برای رشد هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی برای پیشرفت باید مشتری داشته باشد که سجام مشتری این هوش مصنوعی است. در سجام هم صورت، هم تصویر و هم حرکت تشخیص داده می‌شود و قطعاً از این هوش مصنوعی در جاهای مختلفی استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه مردم هر روز یک اپلیکیشن جدید می‌بینند این هنر اقتصاد دانش بنیان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.