اعضای ارشد حزب دموکرات آمریکا در واکنش به دستور عفو «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای مشاور انتخاباتی سابقش، او را به باد انتقاد گرفتند.

به نوشته پایگاه اینترنتی  شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز»، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا بامداد شنبه در مصاحبه‌ای گفت: «رئیس جمهور می‌گوید اگر به‌خاطر من دروغ بگویید، اگر برایم لاپوشانی کنید به شما پاداش می‌دهم. به ‌عبارت دیگر اگر یک موش خائن باشید و همکاری کنید، من مثل یک رئیس مافیا به‌دنبالتان می‌آیم».

شیف همچنین در حساب توئیتری خود نوشت: «با وجود ترامپ، اکنون دو نظام قضایی در آمریکا وجود دارد. یکی برای رفقای مجرم ترامپ و یکی برای دیگران».

از سوی دیگر «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت، صدور حکم عفو برای «راجر استون» مشاور انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بار دیگر نشان داد رئیس‌جمهور آمریکا خود را فراتر از قانون می‌بیند.

«چاک شومر»، رئیس اقلیت دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا نیز در واکنش به این اقدام ترامپ، او را «رئیس‌جمهوری بی‌قانون» توصیف کرد که «وزارت دادگستری را ملعبه شخصی خود می‌داند».

دادگاهی در آمریکا روز ۱ اسفندماه سال ۹۸ مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا را در پرونده اتهاماتش بابت دروغ به کنگره و ممانعت از انجام تحقیقات قانونی درخصوص پرونده ارتباط روسیه با پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ مجرم شناخته و او را به تحمل ۴۰ ماه حبس محکوم کرد.

گزارش رسانه‌های آمریکا حاکی است استون قرار بوده روز ۱۴ جولای (۲۴ تیرماه) خودش را به زندان معرفی کند، اما برخی از نزدیکانش با بیان اینکه ممکن است در زندان به کرونا مبتلا شود برای برخوردار شدن او از عفو یا تخفیف در مجازات لابی کرده بودند. 

کاخ سفید در بیانیه‌ای که بامداد شنبه (به وقت تهران) منتشر کرده استون را «قربانی ماجرای قلابی روسیه» توصیف کرده که ساخته و پرداخته «سیاستمداران چپ‌گرا و متحدان آن در رسانه‌ها با هدف تضعیف ریاست‌جمهوری ترامپ» بوده است.

کنگره آمریکا قرار است تحقیقاتی را در زمینه مداخله سیاسی ترامپ و اطرافیانش در پرونده‌های قضایی آمریکا آغاز کند. از همین رو «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا ۲۸ جولای (۷ مرداد) در کنگره حاضر شده و ادای شهادت خواهد کرد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.