در حالی که وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی پیشتر از «جدیت» عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای همکاری با رژیم صهیونیستی خبر داده بود ، سردبیر یک رسانه انگلیسی در یک یادداشت تاکید کرد، ولی‌عهد ابوظبی خواهان «تبدیل امارات به یک اسرائیل دیگر» است.

«دیوید هرست» سردبیر وبگاه خبری-تحلیلی «میدل ایست آی» یادداشتی با عنوان«ماموریت غیرممکن محمد بن زاید» منتشر کرد و در آن نوشت: «ولی‌عهد ابوظبی می‌خواهد کشور کوچکش را به یک اسرائیل دیگر تبدیل کند».

هرست در ابتدای یادداشت نوشت: «بهار عربی که در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد و ظهور برجسته دموکراسی در مصر، سبب ایجاد موج مداخلات نظامی، کودتاها و جنگ‌های داخلی شد و بعد از یک دهه هیچ نشانه‌ای از فرو نشستن این موج دیده نمی‌شود. هدف این کارزارها یا مردند، یا در زندان و تبعید هستند مانند اخوان المسلمین در مصر، القاعده و داعش در سوریه و عراق که همگی به نیروهای تکه تکه شده تبدیل شدند».

سردبیر میدل ایست آی ادامه داد: «موج نیروی ضد انقلابی هم از زمان سرنگونی محمد مرسی به عنوان رئیس‌جمهور مصر در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و با خشونت همچنان ادامه دارد. این موج، دیکتاتورهای جورواجور شامل محمد بن سلمان در عربستان سعودی، عبدالفتاح السیسی در مصر، خلیفه حفتر در لیبی ایجاد کرد؛ کسانی که همگی آنها نظر نامساعدی درباره انتخابات آزاد دارند، شبیه به فرعون‌ها زندگی می‌کنند و برای خانواده‌ها و پسرانشان دودمان درست می‌کنند».

نویسنده این یادداشت سپس به مواضع «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی پرداخته و به تحلیل مواضع و مداخلات منطقه‌ای او پرداخت.

در یادداشت آمده است: «این مرد، یک نابغه سازمان‌دهنده کودتاها در مصر است، او به بازیگری مهم در جنگ داخلی لیبی تبدیل شده است، او در حال اعمال نفوذ برای فعال شدن بنادر کشورش در شاخ آفریقا است و او سعودی ها را به جنگ در یمن سوق داد تا از پسر علی عبدالله صالح رئیس جمهور فقید یمن حمایت کند و بعدا استراتژی خودش را به تقویت جدایی طلبان در جنوب (یمن) تغییر داد، او نقشی فعال در اعمال محاصره علیه قطر همسایه اش ایفا کرد».

نویسنده و تحلیلگر انگلیسی ادامه داد: «هیچ کیکی در (منطقه) نیست که محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی در آن دستی نبرده باشد. او به ندرت سخنرانی می‌کند یا مصاحبه انجام می‌دهد».

دیوید هرست در ادامه مطلب خود، محمد بن زاید و امارات عربی متحده را «شریک نوپای اسرائیل» خواند و نوشت: «امارات با قیاس دامنه بُرد نظامی خودش با اسرائیل، در حال کنار زدن متحدان سعودی و ارتش مصر است اما این دارای اهمیت کمی است چرا که محمد بن زاید می‌خواهد کشور کوچکش را به یک اسرائیل دیگر تبدیل کند».

وی ادامه داد: «هر دو کشور (امارات و اسرائیل) دارای اندازه و جمعیت کوچکی هستند. هر دو دارای جوامعی به شدت نظامی‌شده هستند. "ارتش شهروندی" اسرائیل به خوبی شناخته شده است اما درباره طرح خدمت سربازی که محمد بن زاید در سال ۲۰۱۴ برای مردان اماراتی پیشنهاد کرد و در سال ۲۰۱۸ مدت سربازی از ۱۲ ماه به ۱۶ ماه افزایش یافت، شناخت کمتری وجود دارد».

از نظر سردبیر میدل ایست آی، «اسلام گرایی، ترکیه و ایران»، دشمنان مشترک امارات و رژیم صهیونیستی هستند.

هرست افزود: «آنها (امارات و رژیم صهیونیستی) برای کنترل کردن منطقه یک استراتژی مشترک دارند و ترکیه و ایران، دو تا از بزرگترین چالش‌های منطقه‌ای اماراتی‌ها و اسرائیلی‌ها هستند».

به باور وی، امارات در تقابل مستقیم با ترکیه، از اعضای «سازمان فتح‌الله گولن» برای انجام کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ کمک مالی کردند و در ادلب سوریه هم علیه نیروهای ترکیه اقداماتی از قبیل کمک مالی به گروه‌های مخالف ترکیه انجام دادند. در تحولات لیبی هم امارات در جبهه مقابل با ترکیه قرار گرفته است.

این تحلیلگر ارشد انگلیسی به ولی‌عهد ابوظبی درباره تبعات پروژه‌هایش برای همکاری با رژیم صهیونیستی هشدار داد و نوشت: «تاریخ برای پروژه محمد بن زاید از آینده بدی خبر می‌دهد. هر کشور عربی که با اسرائیل همکاری کرده است یا اسرائیل را به رسمیت شناخته است، امروزه ضعیف‌‍تر و دچار تفرقه بیشتری است. این موضوع برای مصر و اردن صادق است. دیپلمات‌های هر دو کشور که زمانی فکر می‌کردند دیپلمات‌هایی پیشرو هستند، اکنون درباره اینکه چنین کاری (به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی) را به نام صلح انجام دادند، ابراز تاسف می‌کنند».

هرست درباره آینده روابط و ائتلاف بین رژیم صهیونیستی و امارات   تصریح کرد: «واقعیت این است که روابط از روی تفریح و هوسرانی اسرائیل و امارات، محکوم به فناست».

وی در توضیح چرایی فناپذیری این روابط و ائتلاف نوشت: «خیابان‌های (کشورهای) عربی، به طرزی آشتی ناپذیر با به رسمیت شناختن اسرائیل تا قبل از پیدا شدن راهکار برای فلسطینیان مخالف است؛ راهکاری که شامل اراضی آنها و حق بازگشت به آوارگان باشد».

در ادامه یادداشت آمده است: «پروژه محمد بن زاید- اسرائیل، سمی برای منطقه است و اینطور نیست که اسرائیل با همسایگانش به تفاهم برسد بلکه از آنها (کشورهای عربی همسایه فلسطین اشغالی) احمق‌ می‌سازد».

سردبیر «میدل ایست آی» و نویسنده ارشد سابق بخش خارجی روزنامه گاردین یادداشت خود را اینطور پایان می‌دهد: «ماموریت محمد بن زاید یک ماموریت غیرممکن است و هر چه زودتر متحدان عربی او این موضوع را درک کنند، آنها می‌توانند زودتر از وقوع یک دهه دوم و جدید از جنگ منطقه‌ای جلوگیری کنند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.