صدها دانشمند از کشورهای مختلف جهان در نامه‌ای تصریح کردند شواهد زیادی وجود دارد دال بر اینکه ذرات ویروس کرونا تا بدان حد ریز هستند که از طریق هوا جابجا می‌شوند و از این طریق می‌توانند مردم را آلوده کنند.

در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده ویروس کرونا در وهله اول از طریق ارتباط اشخاص با یکدیگر و از طریق انتقال از بینی یا دهان منتقل می‌شود. این امر نیز از طریق سرفه، عطسه یا صحبت کردن رخ می‌دهد.

ماسک؛ تنها راه پیشگیری

مسعود ضیایی، مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ایسنا در رابطه با نظریه معلق ماندن ویروس کرونا در هوا، اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد این ویروس از طریق قطرات تنفسی که قطراتی سنگین هستند، منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: این ویروس برد محدودی به اندازه یک تا یک و نیم متر را داشته و در نتیجه در هوا معلق نمی‌ماند؛ مگر اینکه لوله گذاری یا ساکشن ترشحات برای بیماران تنفسی انجام شود و آن زمان تبدیل به ذرات ریز شده و حتی تا هشت ساعت در هوا معلق می‌ماند، می‌تواند مسافتی را طی کند و باعث آلودگی شود.

این متخصص عفونی افزود: براین اساس از همان ابتدای شیوع کرونا، توصیه می‌شد تنها افرادی که با بیماران سر و کار دارند یا از آنان مراقبت می‌کنند باید ماسک بزنند.

ضیایی ادامه داد: مدتی است که صحبت از زدن ماسک برای حضور در اجتماع به میان آمده و استفاده از ماسک یک ضرورت عمومی اعلام شده است.

وی تصریح کرد: چند روز قبل طی نامه‌ای که ۲۳۹ نفر از دانشمندان از ۳۲ کشور جهان به سازمان بهداشت جهانی نوشته‌اند، اعلام کرده‌اند که مستنداتی دال بر اینکه این ویروس می‌تواند به صورت معلق در هوا بماند و باعث آلودگی شود، را به دست آورده‌اند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: این دانشمندان بیان کردند که شواهدی در اختیار دارند دال بر اینکه ذرات کرونا آن قدر کوچک هستند که از طریق هوا منتقل می‌شوند و برای جابجایی آن‌ها نیازی به عطسه و سرفه و صحبت کردن نیز نیست؛ تنها کافی است فردی با استنشاق هوای آلوده به ویروس کرونا مقدار کافی از آن را به درون بدن خود منتقل کند تا به این بیماری مبتلا شود.

ضیایی اظهار کرد: منظور از این شواهد این است که این ویروس که جزو خانواده کرونا ویروس‌ها بوده و ما آن را با نام سارس ۱ می‌شناسیم، احتمال می‌دهیم که شاید بتواند بر روی ذرات معلق در هوا سوار شده و در هوا معلق باقی بماند.

وی با بیان اینکه این بحث از ابتدا مطرح بود و بارها عنوان شد، اما به صورت مستند و تایید شده وجود نداشت، تصریح کرد: اکنون طی این نامه مشخص شده که ویروس سارس ۲ نیز می‌تواند به صورت معلق در هوا بماند و تنها تفاوتی که دارد این است که ویروس‌های سل و سرخک می‌توانند مسافت طولانی را در هوا طی کنند، اما ویروس کرونا این مسافت را طی نمی‌کند.

این متخصص عفونی بیان کرد: دانشمندان معتقدند که این ویروس در فضای اطراف فرد آلوده معلق باقی می‌ماند و نمی‌تواند به مکان‌های دیگر برود.

وی افزود: اگر فردی سرفه یا عطسه می‌کند و ماسک ندارد، این ویروس می‌تواند از دهان فرد خارج شده و روی ذرات معلق در هوا باقی بماند و در فضای محدودی از اطراف فرد وجود داشته باشد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: این امر که این ویروس تا چه زمانی در هوا باقی می‌ماند هنوز مشخص نیست، اما همین امر که اطلاعات ما راجع به ویروس، راه‌های انتقال، راه‌های پیشگیری و در نتیجه درمان روز به روز بیشتر می‌شود کمک کننده‌ای برای کنترل بیماری است.

ضیایی ادامه داد: اکنون براساس یافته‌های جدید می‌دانیم این ویروس می‌تواند برای مدتی در هوا معلق بمانند و این امر نشان دهنده ضرورت استفاده از ماسک است.

وی با بیان اینکه مردم نباید در فضاهای بسته و شلوغ حضور پیدا کنند و در صورت حضور ماسک بزنند، اظهار کرد: در فضاهای بسته باید درب و پنجره‌ها باز بوده تا هوا جریان داشته باشد تا ویروس به صورت ثابت در فضا نماند.

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه تهویه هوا نقش بسیار مهمی دارد، افزود: در صورت استفاده از کولر باید پنجره‌ها باز باشد تا هوا به خارج هدایت شده و هوا به صورت راکد باقی نماند.

ضیایی تصریح کرد: حضور در اجتماعات، مراسم‌ها، حتی دورهمی‌های خانوادگی و باشگاه‌های ورزشی حتی با رعایت فاصله دو متر نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

وی افزود: گاهی افراد چند ساعت به صورت خصوصی در باشگاه‌های ورزشی فعالیت می‌کنند و فکر می‌کنند این تمرین ورزشی به صورت خصوصی خطرناک نیست، اما باید دانست که پس از بیرون رفتن فرد از محیط باشگاه، اگر ویروس در هوا معلق بماند نفر بعدی آلوده خواهد شد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: براساس این نامه که محققان و دانشمندان جهان آن را ارائه داده‌اند، افراد برای در امان ماندن از ویروس کرونا باید حتی در محیط‌های باز و در بسته کم جمعیت نیز ماسک بزنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.