دکتر سعید نمکی با بیان این‌‌که به دلیل یک پیک جدید در استان‌‌های گرفتار مشکلات سختی داشته‌‌ایم، اظهار کرد: در مرحله اول بیماری با وجود تحریم‌‌ها و مشکلات اقتصادی توانستیم با کمک مردم، نیروهای مسلح و سازمان‌‌های مردم نهاد و جان‌‌فشانی کادر پزشکی و بهداشتی دستاورد بزرگی را خلق کنیم؛ ما توانستیم مرگ‌‌ومیر را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و امیدواری زیادی برای مهار بیماری در سطح کشور در دل ما ایجاد شد.

وی افزود: من در آن روزها تقاضای بسیاری از مردم داشتم و اصناف، مشاغل، مراکز فرهنگی و مذهبی و هنرمندان که برای بازگشایی‌‌ها فشار زیادی به ما می‌‌آوردند را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌‌تر توصیه می‌‌کردیم؛ گفته بودم که ممکن است در دقیقه 90 از ویروس کرونا گل بخوریم! بارها عرض کردم که این عادی‌انگاری شرایط و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده است یکی از خطرناک‌‌ترین تصورات است اما متأسفانه عده زیادی تمنای من و همکارانم را جدی نگرفتند و موج تازه‌‌ای ما را در استان‌‌های مختلف و به خصوص مرزی ما گرفتار کرد؛ استان‌‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان و هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گرفتار شده‌‌اند.

وزیر بهداشت با بیان این‌‌که روزهای سختی بر ما گذشته است، گفت: در برخی استان‌‌ها به وضع مطلوب‌تری رسیدیم و به این معنی نیست که به بیماری فائق آمدیم، مردم باید استفاده از ماسک را جدی بگیرند، مردم باید کرونا را جدی بگیرند این ویروس را هنوز هیچ کدام از ویروس شناسان نمی‌شناسند و آینده آن را ارزیابی نکرده‌اند؛ ماسک می‌تواند با رعایت فاصله گذاری 80 درصد نقش پیشگیری کننده داشته باشد.

وی با بیان این‌‌که می‌‌دانم برای خانواده تنگدست فراهم کردن ماسک با قیمت 1500تومان میسر نیست، خاطرنشان کرد: این افراد می‌‌توانند از ماسک‌‌های خانگی با نازل‌‌ترین قیمت استفاده کنند. فاصله‌‌گذاری را جدی بگیریم و از رفتن به سفر پرهیز کنیم؛ اینکه به مهمانی می‌رویم و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را تنها می‌گذاریم و فکر می‌کنیم به بیماری مبتلا نمی‌شوند اشتباه است به دلیل اینکه ممکن پس از برگشت ناقل باشیم و بیماری را انتقال دهیم. خواهشم این است که کسبه مانند روزهای اول کرونا را جدی بگیرند؛ روزی که من التماس می‌کردم برخی فکر می‌کردند عرایض من یاوه‌گویی بوده اما اصلاً دلم نمی‌خواست که مردم با چنین تاوانی حرف‌‌های من را جدی بگیرند و تاوان رعایت نکردن را با مرگ‌های تلخ بدهیم.

نمکی ادامه داد: متأسفانه مراسم عروسی‌‌ پس از خود زنجیره‌‌ای از عزاداری را خلق می‌‌کند و برگزاری مراسم عزاداری زنجیره‌‌ای از عزاداری‌‌های مستمر را خلق می‌‌کند و سفرهایی انجام می‌‌شود که بمب ویروس را حمل می‌‌کند؛ هیچوقت غم سنگین کودک 10 ساله که به همراه خانواده از یزد به قشم رفت و به آغوش خاک سپرده شد را نمی‌‌توانم فراموش کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.