نتایج نظرسنجی رویترز در روز جمعه نشان داد که اقتصاد ژاپن در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ با بیشترین سرعت نسبت به دهه‌های اخیر کوچک خواهد شد و دولت این کشور را مجبور خواهد کرد که یک بسته محرک اقتصادی دیگر برای کاهش ضربات ناشی از شیوع ویروس کرونا در نظر بگیرد.

بسیاری از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی پیش بینی کردند که اقدام بعدی بانک مرکزی ژاپن (BOJ) تمدید بسته محرک خواهد بود اما اینکه این بیماری باعث ایجاد بحران در بخش بانکی این کشور شود را محتمل ندانستند.

این نظرسنجی از ۳۰ اقتصاددان که از تاریخ ۳ تا ۹ ژوئیه صورت گرفته است، نشان می‌دهد که سومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی ژاپن در سال مالی کنونی احتمالاً به میزان ۵.۳ درصد کوچک شود، که بیشترین میزان رکود از شروع ثبت داده‌ها در سال ۱۹۹۴ محسوب می‌شود.

بر اساس این نظرسنجی، اقتصاد این کشور در سال آینده به میزان ۳.۳ درصد رشد خواهد کرد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که اقتصاد ژاپن پس از کوچک شدن ۲۳.۹ درصدی در سه ماهه دوم منتهی به ژوئن، در سه ماهه فعلی سال تقویمی ۲۰۲۰ با سرعت ۱۰ درصد سالانه رشد خواهد کرد.

آتسوشی تاکدا، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی ایتوچو گفت: دو یا سه سال طول می‌کشد تا فعالیت اقتصادی در ژاپن به سطح عادی برگردد زیرا بازارهای خارج از این کشور احتمالاً همچنان با شیوع این ویروس دست و پنچه نرم خواهند کرد.

دو سوم اقتصاددانان شرکت کننده در این نظرسنجی پیش بینی می‌کنند که ژاپن بسته محرک بعدی خود را در سال جاری تهیه کند تا مشکلات شرکت‌ها و خانواده‌ها را کاهش دهد. ژاپن تاکنون دو بسته محرک اقتصادی به ارزش بالغ بر ۲.۲ تریلیون دلار را ارائه کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.