«اَگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان، امروز (پنجشنبه)، گزارش خود درباره ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه «المیادین»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در این خصوص گفت: «برخی کشورها و قدرت‌های غیردولتی از پهپادها در سراسر جهان استفاده می‌کنند در حالی که هیچ معیاری برای چگونگی استقرار آنها وجود ندارد».

کالامارد در ادامه گفت: «تعداد کمی از کشورها تلاش کردند که دفاع از خود را باز تعریف کنند. این موضوعی است که تنها در موارد دفع خطر مرگبار از آن استفاده می‌شود. مرزهای جغرافیایی و زمانی، عملیات‌ استفاده از پهپاد را چارچوب‌بندی می‌کنند».

وی با اشاره به ترور سردار سلیمانی گفت: «یک مقام دولتی بلندپایه ایرانی هدف گرفته شد؛ مقام کشوری که از حاکمیت برخوردار است. عملیات ترور سلمانی در درگیری‌های مسلحانه سابقه نداشته است».

این مقام سازمان ملل تأکید کرد: «اگر فرایند استقرار پهپادها را کنترل نکنیم، همگی ما قربانی آن خواهیم بود. شورای امنیت باید معیارها در خصوص استفاده از تسلیحات را توسعه دهد. کشورها باید تیم‌هایی از کارشناسان برای تعیین این معیارها تشکیل دهند».

کالامارد ادامه داد: «استقرار پهپادها [در نقاط مختلف جهان] امری بسیار خطرناک برای امنیت بین‌الملل است. در ارتباط با عملیات‌هایی که توسط پهپادها انجام می‌شود نقص‌ وجود دارد».

به گزارش المیادین،‌ نماینده اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر نیز در این خصوص گفت: «استفاده از پهپادها در عملیات‌های ترور، غیر موجه بوده و قابل قبول نیست».

 نماینده ایران در سازمان ملل نیز در این خصوص گفت: «ترور سردار سلیمانی امنیت و ثبات بین‌الملل را تهدید می‌کند و همچنین این اقدام، نقض حقوق بین‌الملل است. سازمان ملل باید زنگ خطر را در قبال اقدامات غیرقانونی مشابه ترور سردار سلیمانی به صدا درآورد».

نماینده ایران در ادامه تأکید کرد: «ترور سردار سلیمانی بخشی از سیاست‌های خصمانه ‌ادامه‌دار آمریکا علیه ایران است که از دهه‌ها پیش وجود داشته است. سردار سلیمانی یک مکتب باقی خواهد ماند و با ترور ایشان این مسیر متوقف نخواهد شد».

در ادامه واکنش نمایندگان برخی کشورها به این گزارش و جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی در جلسه امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده است.

نماینده کوبا: «ترور سلیمانی توسط آمریکا نقض منشور سازمان ملل است».

نماینده لیبی: «دنبال کردن سیاست کشتار خارج از چهارچوب قانون قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند».

نماینده افغانستان ضمن تأکید بر سیاست مجازات: عملیات‌های کشتار خارج از چهارچوب قانون را محکوم می‌کنیم.

نماینده ونزوئلا: «عملیات ترور گزینشی از طریق پهپاد نقض آشکار [قانون] بین‌الملل است».

نماینده فرانسه: «عملیات‌های ترور خودسرانه از طریق پهپاد باید در راستای احترام به قانون باشد».

نماینده پاکستان: عملیات‌های تروری که با پهپاد صورت می‌گیرد نباید قانون را زیر پا بگذارد.

نماینده استرالیا: «عملیات‌های ترور کورکورانه خارج از چهارچوب حقوق بین‌الملل را محکوم می‌کنیم».

نماینده سوریه: «ترور سلیمانی توسط آمریکا جنایت ترور است».

نماینده پاناما: «عملیات ترور گزینشی تبعات غیر قابل مقبولی به همراه دارد».

نماینده عراق: «ترور سلیمانی والمهندس در خاک ما تجاوزی آشکار و نقض حاکمیت ما بود».

نماینده بریتانیا: «عملیات‌های ترور خارج از چهارچوب قانون نقض حقوق بین‌الملل است».

نماینده هلند: «عملیات‌های ترور خارج از چهارچوب قانون خطرات عظیمی در سطح بین‌المل دارد».

نماینده سودان: «در هیچ گونه عملیات کشتار مخالفان در سرزمین خود مشارکت نمی‌کنیم».

نماینده اروگوئه: «جامعه بین‌الملل باید با عملیات‌های ترور که مورد تحقیق قرار نمی‌گیرد، مقابله کند».

نماینده سوئیس:‌ «بر لزوم اجرای تحقیقات در عملیات‌های ترور تأ‌کید می‌کنیم».

آگنس کالامارد بامداد روز سه‌شنبه به وقت تهران جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را غیرقانونی خوانده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.