«پیام طبرسی» رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به نبود تخت خالی در این بیمارستان گفت: به صورت حدودی روزی ۱۰ نفر از بخش کرونای بیمارستان مرخص می‌شود و ۳۰۰ نفر به اورژانس مراجعه می‌کنند که از این تعداد اگر ۱۰ درصد هم نیاز به بستری داشته باشد، ۳۰ نفر کاندیدای بستری شدن است، اما از این ۳۰ نفر فقط ۱۰ نفر می‌توانند بستری شوند، چون فقط ۱۰ تخت خالی شده است و بقیه بدون تخت می‌مانند.

طبرسی به رعایت موارد بهداشتی از جانب مردم تاکید کرد و ادامه داد: امکان دارد که افراد برای بار دوم هم درگیر ویروس کرونا شوند، مواردی داریم که در اسفند و فروردین کرونا گرفته بودند و الان هم دوباره مبتلا شده‌اند، بنابراین امکان ابتلای مجدد وجود دارد، حتی اگر ۵۰ میلیون نفر هم بگیرند، امکان دارد دوباره همین افراد درگیر کرونا شوند.

وی گفت: تخت‌های بیمارستان پر است، هر تختی یک گنجایشی دارد و وقتی تخت‌ها پر شود، اگر بیمار جدید بیاید دیگر تخت نداریم و این در حالی است که هر بیمار ۶ الی ۷ روز به بستری نیاز دارد.

ابتلای ۵۰ نفر از کادر درمان به کرونا

این متخصص عفونی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ نیروی ما به دلیل اینکه کرونا گرفتند در مرخصی استعلاجی هستند، وقتی این بیماری زیاد می‌شود در پرسنل درمان هم زیاد خواهد شد، از این ۵۰ نفر یا در بیمارستان بستری هستند و یا به خانه رفتند چون جواب تست‌شان مثبت شده است.

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به پیش بینی از میزان ابتلاها در هفته‌ی آینده اشاره کرد و گفت: تا زمانی  که هیچ اقدامی انجام نشود، نباید توقع داشته باشیم که وضعیت بهتر شود، برنامه‌ای در سطح جامعه وجود ندارد بنابراین نباید انتظار داشته باشیم تا شرایط بهتر شود.

طبرسی درباره اظهارات دکتر مردانی که اعلام کرده بود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور به کرونا مبتلا شدند ولی این رقم با آمارهای کرونا در کشور متناسب نیست، بیان کرد: ایشان این موضوع را بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی بیان کردند، چون طبق چیزی که تخمین زده می‌شود خیلی از افراد که کرونا گرفتند اصلا اقدامی نکردند و تست ندادند، به خیلی‌ها هم خود ما تست ندادیم چون وقتی می‌دانیم به کرونا مبتلا است به تست نیاز ندارد و می‌گوییم فرد به خانه برود تا بهبود پیدا کند.

وی افزود: آماری که وزارت بهداشت معرفی می‌کند، فقط مواردی است که تست‌شان مثبت شده است و در ۵۰ درصد موارد هم اصلا تست‌ها مثبت نمی‌شود، اما اینکه حدود ۱۷ یا ۱۸ میلیون نفر باید در کشور گرفته باشند اصلا مهم نیست، چون امکان ابتلای مجدد وجود دارد حتی اگر ۵۰ میلیون نفر هم بگیرند امکان دارد دوباره همین افراد درگیر کرونا شوند.تا زمانی که یک واکسن موثر برای کرونا پیدا نشود، جز فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی هیچ راه دیگری برای پیشگیری نمی‌ماند.

وقتی بیمارستان‌ها پر می‌شود یعنی اوضاع خراب است

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در مورد اینکه آیا ۵۰ درصد افرادی که جواب تست‌شان مثبت می‌شود، بستری می‌شوند یا نه؟ گفت: باید ببینیم که از چه کسی تست گرفته می‌شود، اگر از همه‌ی افراد تست بگیریم خب معلوم است که یک سری از آنها بدون علامت هستند که این افراد نیازی به بستری شدن ندارند، اما جزو سیاست ما نیست تا از همه تست بگیریم، بلکه ما بیشتر از افرادی که در بیمارستان بستری هستند تست می‌گیریم و همچنین کسانی که جزو نزدیکان فردی باشند که کرونا گرفته است.

او افزود: در مجموع از کسانی تست گرفته می‌شود که حالشان خوب نیست. اوایل این بیماری ما فقط از افرادی که بستری بودند تست می‌گرفتیم و تعداد بستری‌ها خیلی زیاد بود، اما در اردیبهشت که یک مقدار وضعیت بهتر شده بود، تعداد زیادی به صورت سرپایی بوند یعنی افرادی بودند که علائم کمی داشتند، اما الان که دوباره شلوغ شده است شما می‌بینید ۵۰ درصد افرادی که بیماری کرونای آنها اعلام می‌شود افرادی هستند که بستری می‌شوند. امکانات آزمایشگاهی ما اجازه نمی‌دهد تا از همه تست بگیریم، بنابراین به سیاست تست گیری در کشور مربوط است که به چه صورت تست بگیرد، گاهی تا ۵۰ درصد از افرادی که تست دادند باید بستری شوند. بنظر من ملاک باید پر شدن بیمارستان‌ها باشد، چون وقتی بیمارستان‌ها پر می‌شود یعنی اوضاع خراب است.

 محدودیت‌ها باید برقرار شود

طبرسی به تاثیر رعایت کردن و یا نکردن موارد بهداشتی اشاره کرد و گفت: از نظر ما باید محدودیت‌ها  برقرار شود، چون راه دیگری وجود ندارد، یک بار ما این راه را آمدیم، یعنی در فروردین و اسفند که در اوج بیماری بودیم رعایت‌ها صورت گرفت و شیوع کرونا به یک سراشیبی افتاد، اما دوباره وقتی محدودیت‌ها برداشته شد بیماری اوج گرفت.بنابراین بیماری که نه واکسن دارد و نه دارویی و مرگ و میرش هم بالا است اگر بخواهیم کنترل کنیم مجبور به ایجاد محدودیت‌ها هستیم، اما از آن طرف کسانی که تصمیم گیرند، تنها به مسائل بهداشتی توجه ندارند و مسائل دیگر را هم در نظر دارند.برآورد این مسائل آن می‌شود که آنها به این نتیجه رسیدند که فعالیت عادی ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها از نظر اقتصادی دچار مشکل شدند و مجبور هستند برای کسب درآمد کار کنند، بقیه‌ مردم باید رعایت کنند تا این افرادی که مجبور هستند کار کنند، به زندگی خودشان برسند. اگر قرار باشد مردم طبق زندگی عادی قبل از کرونا عمل کنند که نمی‌شود، کادر درمان هم می‌خواهد در تابستان به مسافرت برود، چه کسی دوست ندارد تا در این ایام مسافرت یا مهمانی برود؟ همه دوست دارند اما الان وقت این کارها نیست چون نه تنها جان خود را به خطر می‌اندازیم، بلکه جان افراد دیگر جامعه را هم در خطر قرار می‌دهیم.

طبرسی در پایان گفت: حالا دولت نمی‌تواند محدودیت ایجاد کند، اما خود ما که می‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم، تا فشار این بیماری یک مقدار کم‌تر شود، من حتی به همکارانم گفتم اگر خود ما مریض شویم هیچ تختی برای بستری شدنمان نیست چون اگر کسی بخواهد بستری شود باید یک نفر ترخیص شود و راه دیگری وجود ندارد و نیاز است تا همه‌ی مردم موارد بهداشتی را رعایت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.