نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با ۱۱۴ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر با دو فوریت طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مخالفت کردند.

یک فوریت این طرح به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۱۶۳ رأی مخالف، ۴۴ رأی موافق و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر به آن رأی مثبت دادند.

علی علیزاده نماینده مراغه به عنوان یکی از متقاضیان بررسی این طرح با دو فوریت گفت: این طرح به امضای ۱۳۰ نماینده مجلس رسیده است. طبق قانون جذب نیروهای حق‌التدریسی و نهضت سوادآموزی روند استخدام  برای گروه‌های نیروهای مشغول در آموزش و پرورش شامل خرید خدمتی‌ها، معلمان پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی و معلمان آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی تعیین شده است و باید آموزش و پرورش امسال نسبت به جذب این افراد اقدام کند. طبق این قانون باید آزمون استخدامی برگزار شده که شرایط برای معلمان نهضت سوادآموزی متفاوت است. آن‌ها باید در یک دوره آموزشی شرکت کرده و بعد آزمون استخدامی دهند که اجحافی در حق آن‌ها است.

وی افزود: در صورت تصویب نشدن این دو فوریت حق افراد ضایع می‌شود. کسانی که ۱۳ سال در مناطق دورافتاده با حقوق ماهانه حداکثر ۴۰۰ هزار تومان کار کرده و زحمت کشیده‌اند و آموزش داده‌اند، نباید حق آن‌ها ضایع شود.

مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مخالفت با این فوریت گفت: هر بار که مشکلی برای نیروهای انسانی در آموزش و پرورش ایجاد می‌شود طرح‌های فوریتی را مجلس به تصویب می‌رساند که تنها مشکلات را تشدید می‌کند. به جای آن باید وزارت آموزش و پرورش برنامه بلندمدت ۵ ساله برای حل مشکلات ارائه کند.

شیوا قاسمی‌پور نماینده مریوان در موافقت با فوریت این طرح گفت: نهضت سوادآموزی یادگار امام است که باید ادامه پیدا کند که در جامعه ما بازماندگان از تحصیل رو به افزایش است. با تصویب دو فوریت این طرح می‌توانیم جلوی ظلم را بگیریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.