شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در چهاردهمین سالگرد جنگ تموز در سال ۲۰۰۶ در گفت وگو با پایگاه خبری العهد در مورد نقش شهید سپهبد سلیمانی در این جنگ گفت: تجاوز تموز در سال ۲۰۰۶ جنگ واقعی اسرائیل علیه لبنان بود و همانگونه که اذعان می کنند هدف آن نابودی مقاومت اسلامی بود اما خدا را شکر ما تجهیزات و آمادگی کامل را داشتیم و از سوی دیگر رهبری مدبر یعنی دبیرکل حزب الله لبنان فرماندهی ما را برعهده داشت و همچنین فرماندهانی نظامی و جهادی مانند حاج عماد مغنیه حضور داشتند و حاج قاسم سلیمانی که در شدیدترین جنگ‌ها لبنان را ترک نکرد، به صورت روزانه ما را همراهی می کرد.

وی تاکید کرد که سردار سلیمانی یکی از کسانی بود که در جنگ تموز به صورت مستقیم در اتاق عملیات مرکزی حضور داشت تا نیازهای اضطراری را برآورده کند و برای مقابله با دشمن و شکست آن و تحقق پیروزی، در رابطه با برخی برنامه‌های نظامی نظر می‌داد.

شیخ نعیم قاسم گفت که سردار سلیمانی به دلیل اینکه در اتاق عملیات حضور داشت تنها برای فعالیتهای جهادی با او دیدار می کردیم اما بعدها برای مشورت با او دیدار کردیم و چگونگی کمک به مردم و چگونگی بهره برداری از نتایج جنگ که با پیروزی لبنان به پایان رسید را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در رابطه با نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در حمایت از مقاومت سوریه به ویژه در جنگ آزادسازی الجرود گفت: همه شنیدند که در سال ۱۹۹۸ حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و این نیرو متشکل از جهادی‌ها است و در تمام منطقه از فلسطین گرفته تا لبنان، عراق،  پاکستان، افغانستان و سوریه حضور دارند و او امور آموزش و آمادگی آن ها در تمام منطقه را برعهده داشت. بنابراین زمانی که جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد طبیعی بود که حاج قاسم این پرونده را به صورت مستقیم برعهده بگیرد و هدف آن این بود که اولا سوریه را از این جنگ نجات دهد، ثانیا با داعش و جریان‌های تکفیری مقابله کند و ثالثا از نیروهای عراقی و افغانی و پاکستانی و ایرانی و همچنین نیروهای حزب الله که در کنار سوریه ایستادند،  حمایت کند.

معاون سید حسن نصرالله تاکید کرد: بنابراین حاج قاسم سلیمانی فرمانده واقعی تمام نیروها در داخل سوریه به جز ارتش سوریه برای مقابله با چالش ها و تحقق پیروزی ها بود که به فضل الهی داعش در این منطقه شکست خورد و نظام سوریه نجات پیدا کرد.

وی درپاسخ به این سوال که با ذکر نام شهید سلیمانی اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند چیست گفت: اولین چیزی که به ذهنم خطور می کند تواضع و ارتباط او با اهل بیت علیهم السلام و درآمیختگی او با ولایت است.

شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی در شخصیت حاج قاسم سلیمانی وجود دارد و آن این است که او فرماندهی نظامی- سیاسی بود به عبارت دیگر او علاوه بر راهبرد نظامی راهبرد سیاسی داشت و این امر باعث می شد که اقدامات حاج قاسم سلیمانی نتایج مختلفی را محقق کند. سردار سلیمانی شخصیتی استثنائی بود و همین مساله باعث شد که در پی شهادت او میلیون‌ها نفر در ایران و خارج از ایران به خیابان ها بیایند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.