سیزدهمین نشست آسیا – اروپا (ASEM&#۳۹;۱۳) که قرار بود در سال جاری در پایتخت این کشور برگزار شود، به‌دلیل شیوع بیماری کووید – ۱۹ در سراسر جهان و از جمله این دو قاره به سال ۲۰۲۱ میلادی موکول می‌شود.

به گزارش رسانه محلی کامبوج، وزارت امور خارجه این کشور روز سه شنبه با صدور بیانیه ای خبر داد که همه کشورهای عضو نشست آسیا – اروپا با برگزاری این اجلاس در اواسط سال 2021 موافقت کرده اند.

نشست آسیا – اروپا که قرار بود در ماه نوامبر (آبان ماه) امسال برگزار شود هدف «تقویت چندجانبه گرایی برای رشد مشترک» را دنبال می کند. 

طبق این گزارش، یازدهمین نشست انجمن پارلمانی آسیا – اروپا، فستیوال فرهنگی نشست آسیا - اروپا 2020 و هفدهمین مجمع تجاری آسیا – اروپا نیز که از نشست های زیر مجموعه این اجلاس است در همان تاریخ تشکیل می شود.

 نشست آسیا – اروپا که اساس آن در سال 1996 پایه ریزی شد، 53 کشور از آسیا و اروپا و همچنین دبیرخانه انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا و اتحادیه اروپا را گردهم می آورد.

موسسان آسیایی این نشست کشورهای برونئی، کره جنوبی، چین، فیلیپین، اندونزی، ژاپن، مالزی، سنگاپور، تایلند و ویتنام هستند و از طرف اروپایی نیز 15 کشور عضو اتحادیه اروپا در زمان تاسیس، در شکل گیری این نشست مشارکت دارند.

نشست آسیا – اروپا، متنفذترین شراکت جامع بین آسیا و اروپاست که پیوند دو منطقه در همه ابعاد را تقویت می کند. در مجموع، شرکای این نشست 65 درصد از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می دهند و 60 درصد از جمعیت جهان، 55 درصد از تجارت جهانی و 75 درصد از گردشگری جهان به کشورهای عضو این نشست تعلق دارد.

دوازدهمین نشست آسیا – اروپا اکتبر 2018 در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.