تارنمای آمریکایی دیلی‌بیست بامداد سه‌شنبه (روز دوشنبه به وقت واشنگتن) در گزارشی پژوهشی، شبکه‌ای متشکل از ۱۹ هویت جعلی در شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کرد که اقدام به تولید بیش از ۹۰ مقاله در نشریه‌های محافظه‌کار آمریکا با محوریت خاورمیانه و متمرکز بر ایران‌ستیزی کرده‌اند.

یکی از این هویت‌های جعلی «رافائل بدانی» نام دارد که خود را مشاور ژئوپلیتیک و تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل معرفی کرده است، اما تصاویر پروفایل خود را از وبلاگ یک بنیانگذار استارتاپ در سن‌دیگو به سرقت برده و اطلاعات تحصیلی‌اش در شبکه‌های اجتماعی جعلی است.

این هویت جعلی در بسیاری از نشریه‌ها و تارنماهای محافظه‌کار آمریکایی از جمله نیوزمکس، واشنگتن اگزماینز، ریل کلیر مارکتز، امریکن تینکر و نشنال اینترست مطالبی را با محوریت موضوعاتی نظیر "چگونه عراق خود را از شر ایران خلاص کند" و یا "چگونه امارات متحده عربی جزیره ثبات در منطقه‌ای آشفته است" منتشر می‌کند.

به نوشته دیلی‌بیست، بدانی حلقه‌ای از یک شبکه با دست‌کم ۱۹ شخصیت جعلی است در سال گذشته بیش از ۹۰ مطلب تحلیلی در ۴۶ نشریه متفاوت منتشر کرده‌اند که وجه مشترک آن‌ها ستایش امارات و تبلیغات برای اتخاذ سیاست سختگیرانه از سوی واشنگتن علیه قطر، ترکیه، ایران و گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه است.

شبکه اجتماعی توییتر روز دوشنبه پس از انتشار این مطلب اینترسپت، حساب کاربر بدانی را به همراه ۱۵ حساب کاربری جعلی دیگر را تعلیق کرد.

این شبکه همچنین مقالاتی با محتوای انتقادی علیه قطر و با محوریت تشدید تحریم‌های ایران در نشریه اینترنتی Human Events و روزنامه‌ها و نشریات آنلاین صهیونیستی و عربی مثل جروزالم پست، العربیه و روزنامه‌های آسیایی مثل "ساوث چاینا مورنینگ پست" منتشر کرده است.

براساس گزارش دیلی‌بیست، هویت‌های جعلی در این شبکه الگوی مشابهی از رفتار آنلاین داشتند؛ آن‌ها عمومی با تارنماهای «عرب آی» (the Arab Eye) و «پرشیا نَو» (Persia Now) مرتبط بوده و حساب کاربری توییتر خود را در ماه‌های مارس یا آوریل ۲۰۲۰ گشوده بودند.

این هویت‌های جعلی خود را ساکن یکی از پایتخت‌های اروپایی معرفی کرده و سوابق تحصیلی جعلی با یک حساب کاربری جعلی در لینکدین را به خود نسبت داده بودند و برای تصاویر پروفایل‌های خود عکس افراد دیگر را برای جلوگیری از امکان جستجوی تصاویر مشابه، دستکار کرده بودند و مطالب یکدیگر را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کردند.

«لین نگویان» یکی دیگر از این هویت‌های جعلی است که خود را کارشناس امنیت آسیای جنوبی معرفی کرده بود و به همراه هویت جعلی دیگری با عنوان «سیندی شین» درباره مسایل آسیای شرقی مطالبی می‌نوشت.

اما اعضای این شبکه به سرعت محوریت مطالب خود را از مناطق گوناگون جهان به خاورمیانه تغییر دادند. تارنماهای «عرب آی» و «پرشیا نَو» در ماه فوریه ایجاد شده و اقدام به جذب نویسنده کردند. مشخصات فنی این دو تارنمای حاکی از آن است که از یک جا کنترل می‌شوند و جعلی هستند.

تارنمای «پرشیا نَو» در قسمت تماس خود یک نشانی از لندن ثبت کرده که وجود خارجی ندارد و شماره تلفنی داده که هرگز پاسخ داده نمی‌شود. مسئولان این تارنمای با نام‌های «شریف اونیل» و «تیمور هال» هیچ رد و نشانی در اینترنت ندارند.

سال گذشته نیز تارنمای اینترسپت در گزارشی به افشای هویت جعلی کاربری به نام «حشمت علوی» پرداخت که مشخص شد به گروهک منافقین مرتبط است و مطالب ضدایرانی در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌کند.

اینترسپت در گزارش خود آورده بود که کاخ سفید از مقاله ای نوشته شده توسط این حساب کاربری جعلی برای توجیه خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۸ استفاده کرده است.

پس از بررسی سایر مقالات علوی، یکی از اعضای پیشین گروهک منافقین ارتباط این گروهک با این مقاله را تائید کرد. به گفته "حسن حیرانی" از اعضای پیشین این گروهک، "حشمت علوی " شخصیتی است که توسط تیمی از جناح سیاسی منافقین رهبری می شود و هرگز یک شخص واقعی نبوده است".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.