اگرچه این اقدام در شرایط کنونی که عراق با چالش های مالی و اقتصادی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت و مشکلات و اعتراض های اجتماعی در کنار همه گیری ویروس کرونا مواجه است، با مدیریت رهبران گروه های مقاومت فیصله یافت اما زنگ خطری است که باید مقام های دولت مانع از تکرار آن شوند.

در این میان اقدام سازمان مبارزه با تروریسم عراق واکنش های بسیاری برانگیخت و شخصیت های سیاسی، حزبی و گروه های مقاومت با محکوم کردن آن، این حادثه را راستای ضربه زدن به وحدت و ایجاد اختلاف بین نیروهای مسلح کشور ارزیابی کردند.

از آغاز این حادثه تا کنون شماری از شخصیت های سیاسی، نظامی، گروه های اجتماعی و تشکل های عراقی در قالب سخنرانی، صدور بیانیه و توئیت به ارزیابی و تاثیر تبعات منفی حوادث پنجشنبه شب بغداد پرداختند که بن مایه بیشتر آنها دعوت همه طرف ها به رعایت منافع و مصالح عراق و جولان ندادن به اختلاف افکنان در صفوف نیروهای مسلح است.   

نوری المالکی: کمرنگ کردن جایگاه نیروهای ملی جایز نیست

«نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در واکنش به حوادث بغداد با انتشار توییتی نوشت که الحشد الشعبی فرمانده پیروزی بر داعش بوده و نماد قدرت ملت و حکومت است. ما باید به آن احترام بگذاریم و اعتبار آن را حفظ کنیم.

تعدی به آن و کمرنگ کردن نقش و جایگاه نیروهای الحشد الشعبی جایز نیست.

علمای عراق: دستگیری اعضای الحشد الشعبی همگان را شگفت زده کرد

شماری از علمای شیعه و سنی عراق نیز با صدور بیانیه ای دستگیری اعضای الحشد الشعبی را محکوم و این اقدام را ضربه زدن به امنیت ملی کشور توصیف کردند.

در این بیانیه آمده است: هدف قرار دادن مقرهای رسمی الحشد الشعبی و به این شکل حمله کردن به آنها امری غیرقابل پذیرش است و نباید این موضوع تکرار شود به ویژه اینکه آنچه در پنجشنبه شب اتفاق افتاد بدون هماهنگی با بخش امنیت الحشد بود و اگر چنین رفتارهایی دوباره تکرار شود، عواقب وخیمی در پی خواهد داشت.

به نوشته بیانیه، چرا ستاد عملیات مشترک و دیگر سازمان های امنیتی با موضوع های مهم دیگری مانند مورد هدف قرار گرفتن مقرهای الحشد نزدیک مرز سوریه یا ترور فرماندهان شهید در فرودگاه بغداد و جنایات سازمان یافته دیگر با این قاطعیت برخورد نمی کنند؟

نجباء: برخی طرف ها نباید مجری سیاست های آمریکا باشند

مسئول شاخه نظامی جنبش نجباء نیز با اشاره به حوادث اخیر بغداد اعلام کرد که برخی طرف ها در عراق نباید مجری سیاست‌های اشغالگران آمریکا باشند.

«نصر الشمری» در پیامی نسبت به تعرض به نیروهای الحشد الشعبی هشدار داد و تاکید کرد که این نیروها نباید هدف قرار بگیرند.

وی با اشاره به تلاش برخی برای ایجاد فتنه داخلی در عراق در پرتو شرایط دشوار کنونی، گفت: چنین دسیسه‌ای بدون شک اقدامی مذبوحانه خواهد بود و برای طراحان آن پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که هرگز انتظار آن را نمی‌کشند.

الخزعلی: حمله به مقر الحشد الشعبی رخدادی خطرناک است

«قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق نیز در سخنانی گفت اتفاق پنجشنبه شب گذشته در یورش به مقر الحشد الشعبی، یک رویداد خطرناک و اقدام نخست وزیر در بازداشت اعضا توسط نیروهای مبارزه با تروریسم یک آشفتگی کامل است.

وی اظهار کرد که این موضوع می بایست توسط رئیس سازمان بسیج مردمی حل می شد و آیا الکاظمی می داند که هواپیماهای آمریکایی هر زمان که می خواهند پرواز می کنند و هرجا که خواستند را بمباران می کنند؟

به گفته الخزعلی، تلاش های بیرونی برای ضربه زدن به الحشد الشعبی وجود دارد و هیچ کدام از نخست وزیران سابق در مقابل الحشد الشعبی قرار نگرفتند مگر الکاظمی، که الحشد الشعبی را هدف قرار داد.

واکنش دبیرکل گردان های سید الشهدا 

«ابوالا الولائی»، دبیرکل گردان های مقاومت سید الشهدا نیز در توییتی نوشت: منطقی نیست که دست راست بر دست چپ مسلط شده و آن را قطع کند.

وی گفت: الحشد الشعبی و دستگاه مبارزه با تروریسم دو بازوی قوی عراق هستند. تلاش برای ایجاد اختلاف بین آنها به نفع کیست؟ حفظ حاکمیت عراق بسیار مهم تر از نمایشی ناامیدانه پس از نیمه شب است.

الکعبی و هشدار به تضعیف کنندگان الحشد الشعبی

حجت الاسلام و المسلمین «اکرم الکعبی»، دبیرکل جنبش نجباء هم در توئیتی با انتقاد شدید از حوادث پنجشنبه شب بغداد و بازداشت شماری از نیروهای الحشد الشعبی خطاب به مسببان آن گفت: جهت‌گیری خود را برملا کردید، پس چه بهتر که توهم نداشته باشید.

وی نوشت: مردان الحشد الشعبی و سایر نیروهای امنیتی عراق شرکای خون و جهاد هستند و شما نمی‌توانید بین آنها فتنه برانگیزید.

نیروهای مبارزه با تروریسم عراق پنجشنبه شب به مقر تیپ ۴۵ الحشد الشعبی وابسته به جنبش کتائب حزب ‌الله در منطقه «الدوره»  در بغداد حمله کرده و دستکم ۱۳ نفر از اعضای آن را بازداشت کردند.

بازداشت شدگان ساعاتی پس از دستگیری آزاد شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.